Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Unik satsning på tillgänglighet på museum

Publicerat tisdag 4 juli kl 05.00
Pappa till barn med autism: Jag tycker det är fantastiskt
(2:56 min)
ganska mörkt rumn utan dagsljus med fällar att sitta på förgrunden och ett ljusvattenfall i bakgrunden
1 av 3
Lödöse museum bygger nytt för unga med autism och ADHD. Foto: Maria Lundberg/Sveriges Radio
Andreas står i solljuset med träd och buskar i bakgrunden
2 av 3
Andreas Bohlin är pappa till två pojkar med autism och ADHD. Foto: Maria Lundberg/Sveriges Radio
marie sitter och håller fram en stämpel som sitter på ett träblock
3 av 3
Marie Schmidt är ansvarig för satsningen på jämlik kultur på Lödöse museum. Foto: Maria Lundberg/Sveriges Radio

Lödöse museum bygger nytt för att museet ska vara tillgängligt även för dem med autism, adhd och andra mer osynliga funktionsnedsättningar.

– Jag tycker att det är fantastiskt. Jag har ju två barn som är otroligt intresserade av all kunskap och tycker att det är jättespännande att gå på museum. Men oftast orkar de inte så länge, säger Andreas Bohlin, pappa till två pojkar med autism och adhd.

Lödöse museum bygger nytt för att museet ska vara tillgängligt även för barn och ungdomar med neuropsykiatrika och intellektuella funktionsnedsättningar. Som till exempel autism och adhd.

– Att komma till en ny miljö, att göra ett museibesök eller ett besök på bibliotek, kan vara omöjligt att genomföra. Vi har ofta varit med om att det har kommit hit barn som har fått avbryta sitt besök innan det har börjat, säger Marie Schmidt är museipedagog på Lödöse museum och initiativtagare till satsningen.

Det som är jobbigt kan vara starka ljud- och ljusintryck, att folk kommer och går och att det är stökigt helt enkelt. Därför håller de på att bygga ett eget rum för de barn och ungdomar som behöver det. För att de ska kunna ta del av kulturutbudet som alla andra.

– De har ju samma rätt som du att komma hit och njuta av utställningarna och gå runt och läsa på sitt sätt. Och då kanske det innebär att de behöver ha en anpassad lokal, säger Marie Schmidt.

Och dessutom tar de fram en speciell pedagogik. Till exempel att barnen blir förberedda på vad som ska hända innan museibesöket och vem de ska träffa.

– Sedan när man kommer hit kan man gå igenom ett schema, så att man säger att först ska vi sitta, sedan ska vi gå in i rummet, och sedan ska vi sitta vid ett bord och sedan ska vi rista runor i trä med en spik, säger Marie Schmidt.

För Andreas Bohlins två pojkar är det speciellt höga ljudnivåer som skapar problem, men även synintryck och rörelse.

– Jag kan till exempel inte ta med mina killar på stan och strosa och köpa glass, för det blir för jobbigt helt enkelt, säger Andreas Bohlin.

Deras familj har varit med och testat fram miljön och pedagogiken tillsammans med andra familjer och lärare på Solhaga grundsärskola och gymnasiesärskola, som ligger tvärs över vägen från Lödöse museum.

Andreas Bohlin uppskattar särskilt att det finns en tydlig pedagogik på museet, och att man faktiskt bemöter dem som har de här funktionsnedsättningarna.

– Kommer det någon med rullstol sätter man upp en ramp, är någon blind så får den en ledsagare. Det finns en vana att ta hand om dem. Medan när det gäller handikapp som inte syns, så vet man inte hur man ska göra, säger Andreas Bohlin.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".