Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nevs anställer 70 i Trollhättan och 1 500 i Kina

Uppdaterat onsdag 15 november kl 17.19
Publicerat onsdag 15 november kl 15.28
Teamledaren Beata Milewska: Visar att vi är på rätt väg
(2:02 min)
En anställd vid Nevs arbetar vid en maskin
1 av 4
Beata Milewska på Nevs Foto: Victor Jensen / Sveriges Radio
En Kaross Nevs på linjen
2 av 4
Kaross Nevs Foto: Victor Jensen / Sveriges Radio
En kaross byggs på fabriken i Trollhättan Nevs
3 av 4
Nevs Foto: Victor Jensen / Sveriges Radio
En kaross i Trollhättan
4 av 4
Karosserna skickas nu till Kina där bilen monteras. Foto: Victor Jensen / Sveriges Radio

Elbilstillverkaren Nevs ska anställa runt 70 personer till produktionen i Trollhättan i början av nästa år. De ska jobba med att tillverka delar till bilarna, som sedan skeppas till Kina där bilarna byggs klart.

Inne i Nevs fabrik i Trollhätan tillverkas det just nu karosser, stålskelett av bilar, som sedan fraktas till Kina och staden Tianjin för att där sättas ihop till testbilar.

Serietillverkningen av bilar ska sedan börjar i den helt nya fabriken Tianjin nästa sommar. Då kommer delar till bilarna att tillverkas i Trollhättan. Det handlar bland annat om underredet till bilen.

När serieproduktionen börjar i Kina så innebär det också mer jobb i Trollhättan.

– När volymen går upp i fabriken i Kina kommer vi behöva anställa runt 70 personer i Trollhättan. Det blir aktuellt innan sommaren nästa år, säger Morgan Fransson, platschef i Trollhättan, till Ekot.

Det är något som glädjer Beata Milewska, som är teamledare i karossfabriken.

– Då ser vi att vi är på rätt väg när vi anställer. Det är jätteroligt att se när en nyanställd passerar porten, säger hon till Ekot.

Samtidigt ska elbilstillverkaren anställa runt 1 500 personer i Kina fram till sommaren och målet är att bygga 10 000 elbilar där under nästa år.

– Vi har en plan att göra 10 000 bilar under uppstarten 2018 och sedan från 2019 har vi en kapacitet att göra runt 50 000 till 60 000 bilar årligen, säger Fransson till Ekot.

Serieproduktion av bilar i Trollhättan kommer däremot att dröja minst ett par år.

– Det är svårt att säga exakt när tillverkningen kan komma igång. Men någonstans 2020-2021 finns det möjligheter, men alla planer är inte på plats än, säger Fransson.

De finns farhågor om att både produktion och utveckling ska försvinna från Trollhättan, vad säger du om det?

– Jag tror inte det är någon större fara. Vi kommer i många år framöver utveckla nya produkter i Trollhättan.

Innan produktionen av bilar startar i Trollhättan kommer det inte bli några större nyanställningar, enligt Fransson.

Nevs har nu runt 800 anställda i Trollhättan, efter att runt 200 konsulter har fått sluta under året, bland annat eftersom deras arbete var färdigt och för att viss utveckling har flyttat till Kina.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".