Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tvist drabbar kunder

Publicerat fredag 30 september 2005 kl 06.19

Om du har köpt något på Ljud@bild Digitalcenter Svenska AB mellan den första januari 2003 och den sista augusti 2004 som har gått sönder är risken stor att du själv får betala lagningen av den. Företaget har nämligen hamnat i en tvist med ett försäkringsbolag.

De som köpte en produkt på Ljud@bild Digitalcenter Svenska AB hade möjlighet att teckna en försäkring. Elektronikföretaget förmedlade försäkringar åt försäkringsbolaget Nordens Insurance Limited.

Nu har det uppstått en tvist mellan de båda. Försäkringsbolaget anser att avtalet med Ljud@bild digitalcenter svenska AB upphörde den 1 januari 2003, medan elektronikföretaget å sin sida hävdar att det inte finns någon uppsägning och att avtalet därför löpt vidare som om inget hade hänt fram till den sista augusti 2004.

Erik Ström är en av de som har drabbats. Han köpte en kamera på elektronikföretaget förra sommaren - och den har nu gått sönder.

- Jag köpte även en trygghetsförsäkring som skulle gälla ett år efter att garantin gått ut, berättar Erik Ström. När kameran gick sönder lämnade jag in den, men efter några veckor fick jag beskedet att de gått i konkurs och att försäkringsbolaget inte hade någon täckning. Jag kunde inte få ut kameran och inte försäkringen.

Men Erik Ström tror att han kommer få sin kamera lagad:
- Jag ger mig inte, men det kommer nog ta ett tag.
Caroline Stenman

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".