Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
P1:s hälsojournalistiska program.

1 september - Bygg ben!

Publicerat tisdag 1 september 2009 kl 12.57

Hur mycket ska vi rapportera om Svininfluensan? Det är en fråga som vi brottas med den här hösten.
Eftersom vi är ett hälsoprogram så är vår ambition att ge er lyssnare något annorlunda än det som finns tillgängligt i det övriga flödet av hälsotidningar och program samt i nyhetsprogrammen. Samtidigt så vill vi vara er behjälpliga med de frågor som ni faktiskt undrar över just nu. I fråga om höstens stora hälsofråga – svininfluensan – så befinner vi oss ofta i valet och kvalet. Ska vi uppmärksamma tex dödsfallet i Uppsala som var med i alla nyhetsprogram igår kväll, i morgontidningarna och radions morgonprogram eller är det redan uttjatat vid 10-tiden på tisdagsförmiddagen?  Idag valde vi att ta med Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar vid Uppsala Universitet. Han trodde att vi kommer att se en riktig ökning av svininfluensafall redan under de närmsta veckorna. I Stockholm har spridningen tagit fart och själv har jag haft lite problem med att veta hur jag ska hantera en vanlig höstförkylning. Det är inte nådigt att dyka upp med lite hosta i några sociala sammanhang just nu, de flesta har någon från en riskgrupp i den närmsta kretsen, och under de första dagarna så är det faktiskt omöjligt att veta om det är en begynnande svininfluensa som kliar å rinner, eller bara en simpel förkylning.

Huvudtemat i veckans program var benskörhet, eller kanske snarare hur man ska bygga sin benmassa. Efter 25-årsåldern så är det kört, då har vi nått vår maximala benmassa, därefter handlar det mest om att försöka stoppa tiden, att hålla balansen i schack mellan de celler som bryter ner och den lilla nybildning som sker. Belastning av skelettet är  metoden som fungerar bäst. Stötar ger signaler till benet  att det behöver stärkas. Hoppiga sporter som basket, badminton, och löpning är bäst. Men även boxning och stavgång är effektiva. Det som inte fungerar just för byggandet av benmassa är simning, cykling och styrketräning. Men… dagens gäst Mattias Lorentzon, docent vid Sahlgrenska akademin ville ändå på minna om att en stark muskulatur även är effektiv eftersom den minskar risken för fall och möjliga tillfällen för benen att brytas.
När det gäller kosttillskott av D-vitamin eller kalcium så rekommenderade Mattias ingen generell behandling. En person som belastar skelettet ordentligt, äter fullgod och varierad kost och ser till att visats i solen när det går, behöver inte ta tillskott. Har man konstaterat sköra ben så bör man ta råd från sin läkare ifråga om tillskott.
När det gäller aktiviteter som man kan göra för att stärka skelettet så var jag själv inne på tantboxning – för att stärka handlederna. Vi fick ett förslag från en lyssnare som brukar gå med sin tax i koppel – å som rycket lite idet emellanåt, å signaturen E har detta tips:

”Hej!
 Jag är en kvinna på 58 år som lider av benskörhet. Det upptäcktes vid en mätning när jag var ca 49 år, ( av hälen ). Jag hade då osteoponi. Jag har sedan dess utvecklat osteoporos. Har inte kunnat medicinera pga. Att jag inte tål D vitamin med kalcium. Ej heller östrogen. Inte s.k. bisfosfonater. Jag har under många år tränat vibrationsträning, och där fått förbättrade värden. Till och med så pass bra att detta har varit bättre än medicin. Jag helt normala värden i höfterna. Sämre i kotorna. Men jag vill starkt förespråka vibrationsträning som träningsform, just när det gäller osteoporos.”
 
Å så har sångerskan, skådespelerskan och numera också dansledaren Birgit Carlstén hört av sig med ett uppmuntrande tips:

”För några år sedan blev jag ombedd att hålla invigningstal vid folklore/dansfestivalen som pågår varje  sommar i Rättvik och blev då lite ställd inför uppgiften... jag ville såklart gärna vara banbrytande och komma med något nytt, men hade  svårt att hitta rätt infallsvinkel. Föga anade jag vad jag av en slump skulle upptäcka.
Jag brukade låna veckotidningar av grannfrun ibland för att lösa korsord och här fick jag oväntad hjälp. Kvällen innan invigningen (jag hoppades naturligtvis att inspirationen och ideerna skulle komma självmant) frångick jag korsordet och började läsa en artikel som väckte mitt intresse.

En grupp kvinnor i Norrbotten med förmodligen obotlig, alternativt lång gången benskörhet hade av någon anledning fått för sig att de skulle börja dansa, detta resulterade i läkarnas förvirring eftersom benskörheten gick tillbaka av till synes oförklarliga anledningar... det gick så långt att man gjorde en stor vetenskaplig undersökning vid Umeå universitet och då upptäckte att om man
vrider på höften och samtidigt stampar med klacken i golvet så har man världens bästa medicin mot åkomman. Jamen om man vrider på höften och stampar med klacken i golvet, är det inte egentligen det som är folkdans.
Mitt invigningstal var i princip klart där mitt i natten. Folk jublade dan därpå; det var ju just det folkdansgillena behövde för att väcka liv i dansen igen. Hurra!

På senare år har jag utbildat mig i det som kallas kreativ, frigörande dans och rörelse. och nu förstår jag även kroppsligen vad de här kvinnorna i Norrbotten upplevde. Människan vill dansa; människan måste en stund varje dag vara i NUET för att överleva. Vi är ständigt uppkoppplade, närvarande och nåbara, när vi ger oss hän i rörelsen eller dansen glömmer vi allt det där som ska ske "sen", glömmer planerandet och anpassningen till andra och annat, ägnar oss helt enkelt åt rörelsemedicin, åt oss själva... och då läker kroppen - till läkarnas och experternas stora förvåning.”

Nästa vecka tar vi er med på en bypass-operation av hjärtat – missa inte det!
/Ulrika

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".