Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
P1:s hälsojournalistiska program.

Eftersnack v2 Koll på konditionen

Publicerat tisdag 12 januari 2010 kl 15.20

Tyvärr, tyvärr, alla myspromenader med kompisarna som vi under de senaste åren fått höra är bra för hälsan, de funkar inte. Inte för att minska risken hjärt- och kärlsjukdom i alla fall. Den bistra sanningen är att man måste bli andfådd, svettig och ansträngd för att få någon hälsoeffekt av en promenad, det menade dagens gäst Michael  Sjöström, docent på institutionen för Biovetenskaper och Näringslära på Karolinska institutet och specialinriktad på just fysisk aktivitet och hälsa. Han menar att det finns mycket myter kring fysisk aktivitet och effekterna på vår hälsa, men att en bra tumregel är att du får den effekt som du förtjänar. Ju mer man anstränger sig, desto större effekt på hälsan. Den som vill komma igång med konditionsträning bör dock tänka på att inte gå ut alltför hårt i början. Risken är nämligen stor att man skadar sig och sedan inte kan träna alls, det sa Pernilla Ohlsson, lärare på Personal Training School. Löpträning  är väldigt bra för flåset, men det är ganska många som inte kan springa och då kan simning, cykling, längdskidåkning eller rejält raska promenader vara ett alternativ. Huvudsaken är att man får ett riktigt flås, och får upp pulsen.

Sen finns det förstås rättså många andra positiva effekter av trivsamma promenader, men den forskning som finns pekar mot att de inte påverkar hälsan nämnvärt.

Ni vet väl förresten att det går att lyssna på program som är äldre än en månad på POD-sidan. Helt gratis och med bara ett klick så kan du ladda ner programmet till ditt skrivbord och lyssna på det när du vill. Här sparas de i flera år.

Just nu håller vi på att planera 2010 års program och på agendan finns bland annat att vi vill försöka samla ihop privata hälsotips från er lyssnare. Har du nån bra vana som du tror på  som den som håller dig frisk å stark å på väg mot hundraårsdagen? Maila oss på kropp@sr.se

Vi hörs om en  vecka!

/Ulrika

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".