Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
P1:s hälsojournalistiska program.

Eftersnack v 6 Ta hand om knäna!

Publicerat tisdag 9 februari 2010 kl 13.40

Först å främst en rättelse. Jag råkade av misstag kalla Malin Allberg för något annat i programmet, jag ber om ursäkt för det. Dagens ämne var Knän och gäst i studion Magnus Forssblad, chef på Artrokliniken i Stockholm, han är också fotbollslandslagets läkare. Han ville slå ett slag för alla sorters träning, mer muskler och balans är bra för alla knän onda som oömma. Men som ortoped så har han också stött på baksidorna av träning, inte minst fotboll, som ofta orsakar mycket skador. Hans krassa råd till en 16-årig fotbollstjej som skadat knät var faktiskt att byta idrott, risken att skada sig igen är ganska stor.

Just fotbollstjejer är målet för Ashkan Kianis projekt ”knäglädje”. Han har forskat kring vad som orsakar unga fotbollstjejers knäskador och tagit fram ett träningsprogram för att främja muskelmassa och muskelkontroll som har visat sin minska knäskadorna hos fotbollsflickorna. Du som vill läsa mer eller pröva övningarna själv, kolla på projektets hemsida: www.ingenskada.se.

Och så en liten efterlysning: Vad har du för trick för att hålla dig frisk fram till hundraårsdagen? Vi tänkte köra en serie här i  Kropp & Själ i vår med lyssnarnas egna hälsotips, och vill gärna höra vad just du gör för att hålla dig frisk å stark i alla väder. Börjar du varje morgon med ett glas potatisavkok? Har du i alla tider gjort 30 situps före sänggåendet? Mediterat en kvart varje lunchrast? Eller är det grönt the efter varje måltid som är din hälsokur? Du som har jobbat fram en egen hälsokur som håller just dig borta från doktorn, dela med dig av dina personliga hälsotips! kropp@sr.se

Till sist ett brev vi fick efter dagens sändning:

”Hej! jag hörde på knä programmet och jag tycker att ni skall ha med någon

som företräder sjukgymnaster, Vi inom Friidrotten vet att man måste tänka

på hur vi sätter ner fötterna för att spara på knäna, sedan så förbereder

vi lederna innan vi börjar jogga igång, för att sätta ingång bla ledvätske

utsöndringen. Sedan så tror många att man sparar knäna med att göra 90

gradiga benböj, vilket är helt fel då du får max belastning på knäet i den

vinkeln.

Vi nöter på leden lika mycket på leden som ung men skillnaden är att vi

återhämtar oss snabbare som ung. /B”

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".