Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
P1:s hälsojournalistiska program.

Eftersnack v 40 Variera träningen

Publicerat tisdag 5 oktober 2010 kl 14.19

Oj, vad det finns många människor som kämpar tappert för att få in träningen i ett livssammanhang där ingen motion får plats naturligt! Vi fick idag in en hel drös med frågor kring löpträning som Björn Ekblad, professor på Gymnastik – och idrottshögskolan svarade på. Så här års är det mycket frågor kring löpning och en grov sammanfattning av vitsen med att variera träningen skulle kunna vara att kroppen kräver utmaningar för att utvecklas. Detta kan dock röra sig om att byta ut delar av joggingpasset till intervallträning – där man löper snabbare en sträcka och kombinerar med att gå. Det kan också vara att man lägger in styrketräning eller core – som stärker bålen – för att få bättre hållning vid löpningen. Björn Ekblom föreslog själv en mer säsongsbetonad träning där man anpassar motionsformen efter vädret, där vintern ger mer av skridkor och sommaren mer simning. För den som föredrar inomhusmotion så erbjuder gyminstitutet numera olika typer av pass där man kombinerar styrka, smidighet och kondition.

Kropp och själ är ett direktsänt program där våra gäster får ta frågorna på volley, och det händer därför att de får frågor som de inte kan svara på, vilket skedde idag, när en lyssnare skrev om att han brukade få huvudvärk av sin träning. Den forskning som sker i GIH:s regi rör oftare effekter på muskler och rörelsemekanism än smabandet med andra sjukdomar. Här kommer en reaktion på detta och på annat i programmet:

”Ang. dagens program och frågeställningen om huvudvärk i samband med  

träning. Man blir oerhört förvånad för att inte säga bestört  

när man hör Björn Ekblom vara helt ovetande om detta. Det finns  

många elitidrottare som berättat om sin ansträngningsutlösta  

huvudvärk eller migrän. Bl. a. MagnusHedman. Har läst mängder av  

artiklar i ämnet så man blir onekligen ledsen att kunskap kan vara  

så smal som i Ekbloms fall. Är själv drabbad.

Med vänlig hälsning L”

”Hej!

Var det fråga om träning?

Jag har sprungit och cyklat i stora delar av mitt 67åriga liv. I lumpen upptäckte jag att jag hade potential för att springa. I skolan var jag dålig i bollsporter och friidrott. Från 30 års ålder har jag cyklat till och från arbetet tot 2 mil. Från 56 ca6 km pga ny arbetsplats. Dessutom har jag sprungit 1-2 ggr/v 3,5 km. Nu när jag är pensionär går jag ut med hunden 1/2 - 1 timme/dag och springer 3 ggr/v. Tyvärr kommer jag inte ner i de tider jag hade för ett par år sen. Min vilopuls är 40-45p/min och väger 58 kg (174 cm lång).Det som jag ser som det viktigaste är den dagliga motionen.

Tack för ordet B”

”Hej Kropp och Själ!

När man är gravt synskadad som jag och min fru är det svårare att hitta bra

träningstillfällen. Vi använder en crosstrainer och motionscykel och

kombinerar det med promenader. Med crosstrainerna blir det ungefär tre

gånger i veckan en halvtimme åt gången. Är det bättre att använda den oftare

men kanske lite kortare tid?

Hälsningar G”

”Hej,

när ni nu går igenom nya träningsformer får ni inte missa bikramyoga!

Jag har dansat, tränat aerobics,  styrka, löpning, vanlig yoga,  

pilates, bodypump,

step.. you name it men sen snart 2 år går jag på bikramyoga som ger  

smidighet, styrka men eftersom det pågår i 90 min i närmare 40 gr så  

svettas man enormt och för min del betyder det att jag inte varit  

förkyld på två år blivit starkare blivit av med ryggsmärtor mm

Vore intressant om en idrottsmedicinare fick undersöka den här formen  

lite. Tillströmningen av folk är jättestor så det verkar som massor av  

människor inser vinsterna med bikramyoga.

Mvh A”

”Det finns en träningsform som heter Nia

Den innehåller allt, men på ett lekfullt genomtänkt sätt

Inspirerad av yoga, kampsport, taichi, dans, styrketräning, meditation.

Jag har aldrig tränat något så varierat och roligt i hela mitt liv så jag

har gått och blivit instruktör. Hoppas att jag snart kan börja ha klasser

Här i Göteborg finns det ett center. Nia har funnits i Sverige ca 10 år, och

utvecklas ständigt

E”

”Hej,

tack för intressanta program!

Jag håller på med diverese uthållighetssporter på "elitmotionärsnivå".

Min erfarenhet är att det är mer stimulerande att variera träningen, men även att det är nyttigt att variera.

Det är framförallt viktigt att hålla på kvaliteten för att utvecklas och det är mentalt (och fysiskt) lättare med ett varierat program.

En fråga som kan bli aktuell när man tränar väldigt varierat (olika muskelgrupper) är hur ofta en muskelgrupp behöver stimulans. jag minns en hockeytränare i min ungdom som sa att kroppens celler "uppdateras" med tvåveckorsintervall - det ska alltså inte gå mer så länge mellan stimulans av en muskelgrupp. Erfarenhetsmässigt kan jag nog hålla med - man kan få ordentlig träningsvärk om man väntar för länge - finns några vetenskapliga rön om detta?

Mvh P”

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".