Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
P1:s hälsojournalistiska program.

Eftersnack v 19 Barfotalöpning

Publicerat tisdag 10 maj 2011 kl 13.10

Eftersnack v 19 Barfotalöpning

Ibland känns det som om vi moderna människor är lite för smarta för vårt eget bästa. Vi blir alldeles ängsliga av tanken på att springa barfota, vilket borde vara det naturligaste i världen. Borde det egentligen inte vara tvärtom? Att vi ifrågasatte huruvida det verkligen är optimalt att kuta omkring med uppumpade gele-platsgrejer på fötterna. Erfarenheten har ju många gånger visat att vi trots allt inte alltid är smartare än naturen. Men… så är det detta med vår moderna stillasittande livsstil, våra trivselkilon och framför allt våra fötter som vi klämt in i skor sedan tidig ålder och som  har en helt annan form och styrka än hos människor som gått barfota hela sitt liv. Så… det är klart att vi inte bara kan ge oss ut och springa vår vanliga runda barfota en dag utan att vi gör oss illa. Men kanske att fler skulle pröva att springa en liten bit barfota, och mycket sakta träna upp styrkan i fötterna, och därigenom få en naturligare löpstil, som mer liknar den som barn har när de springer barfota. De sätter i den bredaste delen av foten först och fjädrar ner på hälen. Detta med barfotalöpning har diskuterats mycket det senaste året och så även i kropp o själ idag. Fast riktigt barfota springer bara de riktigt entusiastiska, de flesta använder istället mycket tunna skor, mer som en tjockare variant av sockiplast och som tyvärr kostar lika mycket som vanliga löparskor.

Du som vill läsa mer om den forskning som Harvardprofessorn Daniel Lieberman gjort kan börja här:

http://barefootrunning.fas.harvard.edu/index.html

Å så en väldig massa forskning kring löpandets natur som vår gäst Carter Farrell nämnde och som talar för traditionell löparstil av bla Dr Benno Nigg, här: http://www.ucalgary.ca/hpl/

Du som är intresserad av boken som berättar bland annat om den mexikanska indianstam som löper väldigt långt barfota- kolla in ”Born to Run – Jakten på löpningens själ” av Christopher McDougall. (filter förlag), hör honom här: http://www.ted.com/talks/lang/eng/christopher_mcdougall_are_we_born_to_run.html

Nästa vecka handlar det om beslut – är de alltid bra att fattta sanbba beslut eller finns det en poäng med att vela? Var med i vårt telefonväkteri nästa evcka – eller mial oss redan nu kropp@sr.se.

/Ulrika

Här kommer lite kommentarer på barfotaprogrammet:

”Jag hörde en del av ert intressanta program om barfota eller skor så det jag skriver är kanske redan sagt, men i alla fall är där mängder av punkter under fötterna som stimulerar resten av kroppen som är rena hälsokuren Därför vill jag tipsa de som vill mjukstarta att hälla stenmjöl i skorna. Detta stimulerar så att huden blir tjockare och starkare vilket är ett måste för att klara knutigare underlag. Det ökar dessutom blodcirkulationen och känns väldigt skön för fötterna.

Detta kan man gå omkring med så länge det känns bra sedan byter man till skor efter behag och ökar tiden successivt ned stenmjölet.

Mvh R”

”Hej,

jag tog av mig skorna i söndags och sprang femtio meter barfota. Det

kändes fantastiskt och läskigt! O”

”Hej,

Jag har läst mycket om barfotalöpning och hade lust att köpa ett par

femfingersskor men tyckte att de var dyra och valde därför att införskaffa

ett par orinteringsskor. Tycker skorna fungerar bra. Finns de

några nackdelar av att använda sig av orienteringsskor?, dom har ju

både minimal dämpning.

Tack på förhand P”

”Hej ,Jag tänker att om man samtidigt lär sig sätta ner sin fot på ett sätt som är bra för knän och rygg och resten av kroppen, kanske det är bra att springa det naturliga sättet,(barfotasprigning.)!!??

Det är så ofta vi blir hänvisade till yttre förändring,som vilken sorts skor vi har.Men så lite talas det om hur vi kan lära oss gå/springa på ett nytt sätt som gynnar hela kroppen.Att vi kanske måste lära om , hur vi sätter ner foten osv

Och om man är överviktig...kanske man även behöver mer stöd till foten?

Mvh E”

”Hej.

Först borde ni hitta ett ord som riktigt beskriver detta att springa med

'fothandske'. Barfotalöpning med naken fot är ju något helt annat. Som t ex

den etiopiske maratonlöparen Bikele, som  v e r k l i g e n  sprang barfota.

Men det viktigaste är att ta upp skadeaspekterna, som ni konstigt nog inte

berört alls hittills i programmet. Risken för att få allvarliga sårskador

genom glasskärvor, spik och andra vassa föremål som kan ligga på marken.

De där fothandskarna som nu säljs att springa i - har de verkligen inbyggt i

den mycket tunna gummisulan ett sådant tätt metallnät, som styckare på

slakterier har på händerna när de skär kött.

Bästa hälsningar J”

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".