Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
P1:s hälsojournalistiska program.

Eftersnack v 43 Träna effektivare!

Publicerat tisdag 25 oktober 2011 kl 15.49

Man kan se detta med träning och motion som tandborstning. Det är något som är nödvändigt att göra för oss alla, men det är inte varje gång som det känns jättekul eller intressant. Ifråga om tandborstning så är alla helt på det klara med vad som är målet med aktiviteten, men med träningen kan det ibland vara lite si och så med det. Vad är egentligen målet med min träning? Den frågan ställer vi oss alltför sällan, menade dagens gäster, de personliga tränarna Pernilla Ohlsson och Jari Ketula. Det är mycket lättare att man tappar styrfarten om man inte riktigt vet vartåt man ska. Ett tydligt mål är också viktigt de gånger då träningen känns supertrist, för det gör den ibland. Ganska ofta, tycker vissa. Lite extra tips kring hur man kan rikta in träningen  mot sina mål hoppas aj gatt ni fick i dagens sändning. Och du som är extra intresserad av konferensen om Autism och diet och konferensen i Stockholm kan läsa mer på arrangörens hemsida www.behandlaautism.nu.

Vi hörs, Ulrika

”Tack …för att någon äntligen vågar säga att träning inte behöver vara så himla roligt hela tiden! Tränar själv regelbundet, tycker det är rätt trist, men fördelarna man får uppväger ju med råge. Alla dessa coacher som säger ”hitta något kul” tror jag avskräcker många som jag, som faktiskt inte tycker det är kul. Men gör det ändå.

Hälsn T”

”Den träning är bäst: DEN SOM BLIR AV!

A”

”Hej,

 Jag tränar aldrig. Ändå får jag ganska ofta höra förvåning över min styrka och vighet och hade en syreupptagningsförmåga som låg över den övre gränsen vid någon hälsokontroll.

Hur gör jag? Jag låter bli ”antiträning”. Det innebär t ex att låta bli hissar, dörröppnare, bilen mm när det inte finns någon speciell anledning att använda dem. Jag är självförsörjande med ved och sågar allt under 10cm för hand (det ger värme i kroppen på vintern och spar el respektive motorsågsbensin). Jag beskär mitt stora gamla äppelträd och har träningsvärk i 2 dagar. Jag cyklar till jobbet vilket innebär ca 5 timmars cykling/vecka. Jag sätter mig inte så fort jag väntar på något utan brukar stå (gillar inte att sitta). Det finns många fler små saker i vardagen som jag inte tänker på just nu. Och kommer det en pall med 30kg-säckar så lastar jag av dem och lägger dem snyggt på lagret utan att slita ut mig.

Så min konklusion är: Det går även utan träning om man även avstår från ”antiträning”.

 Kvinna, 50 minus, BMI 21”

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".