Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
P1:s hälsojournalistiska program.

Eftersnack v 15 Träning med puls

Publicerat tisdag 10 april 2012 kl 16.13

 I dagens program lyfte vi fram en metod som faktiskt passar både de som vill bli snabbare, mer uthållig och de som helt enkelt vill få ut mer träning per minut som de lägger ner. Genom att ha koll på din puls så kan du se  på vilken ansträngningsnivå du ligger och på så sätt vara så effektiv som möjligt. Ett av de vanligaste misstagen som motionärer gör är nämligen att de kör de lugna passen lite för hårt och de hårda passen lite för lugnt. Genom att använda en pulsklocka så kan man ha bättre koll på hur hårt man egentligen jobbar. Kan vara kul att testa för att öka motivationen.

Det som behövs är en pulsklocka och därefter så måste du ta reda på din maxpuls. Antingen gör du det med hjälp av en PT på ett gym, men det gå också att göra själv eller med hjälp av en träningskompis.  Att bara räkna ut maxpulsen med hjälp av färdiga formler är ingen idé eftersom de individuella variationerna är stora. Stina från redaktionen som testade sin maxpuls i programmet, hade tex sexton slag mer än hennes standarduträkning angav. Du måste vara i hyfsad form innan du gör ett maxpulstest, för du måste kunna klara att ta ut dig innan musklerna kroknar.

Värm först  upp 10-15 minuter och gör lie intervaller för att förbereda musklerna på att ta i. Spring därefter några snabba 4 min intervaller – där du spurtar de sista 30 sekunderna. Vila 3-4 minuter och upprepa. Fjärde gången kan du avsluta i en uppförsbacke och ta i så mycket du kan i stegringen. När du mäter pulsen så tar du ett snittvärde av de sista 30 sekunderna. Du ska ta ut dig ordentligt. Det högsta pulsvärdet som man kan bibehålla under 30 sekunder är maxpulsen. Det är dock viktigt att du mäter maxpulsen i den disciplin du tränar -  är det cykel så gör du testet på en spinningcykel.

Mer om puls kan du läsa i Mikael Mattsons och Filip Larsens bok Pulsträning som kom ut tidigare i år på SISU förlag för idrottsböcker. Där finns alla tekniska fakta med om hur du använder pulsen för att maximera effekten av din träning.

Lycka till!

/ulrika

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".