Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
P1:s hälsojournalistiska program.

Eftersnack ”Den upprätta människan”

Publicerat tisdag 27 augusti 2013 kl 15.20

Det räcker med att nämna ordet hållning så sträcker de allra flesta människor upp sig lite. Det ligger djupt hos oss att en bra hållning är viktig för hur vi uppfattas och inte minst för hur det känns i kroppen. Det är få människor i vår tid som aldrig har känt av ens tillfällig smärta i axlar eller rygg och vår stillasittande livsstil är inte så bra för hållningen. Dock är det inte de utanpåliggande musklerna som behövs för en bra hållning, utan snarare de stabiliserande musklerna som man tränar vid tex coreträning.

/Ulrika

Här är några brev vi fick i samband med sändningen:

”Jag har alltid fått höra, sträck på ryggen. Det

funkar inte, eller högst två minuter

Jag gick på Feldenkreisträning, låg på ryggen och

kände hur svanken sjönk, reste mig upp och kände

hur jag var rakare. Den känslan var mycket mer

balanserad, grundad. Den kan jag komma tillbaka

till och den håller jag ycket längre, tror till

och med att den på lång sikt finns kvar i alla

fall delvis.Den uppsträckta hållningen är bara stelhet

L”

”Hej. Ett sätt att förebygga att behöva gå framåtlutad som äldre eller yngre kan möjligen vara att gå i skor utan upphöjande klackar, noll-klack, som Jacoform (jag menar inte minusklack). Jag har inte läst något om ifall det anses/visat sig vara så. Jag har visserligen råkat ut för att bli en som går lite bakåtlutad, kanske delvis beroende på lite svaghet i korsryggen, men hellre lite bakåtlutad än framåtlutad, kanske, går nog med lite böjda knän också. Väger endast c:a 53 med längd på 178, så är ingen typisk person som det kan dras några slutsatser av för andra, kanske.

H”

‪”Att dra paralleller till evolutionen är verkligen patatiskt, våra rygg och knäproblem ligger på ett livsstilsmässigt plan som har att göra med våra förhållningssätt till oss själva. Små bebisar lär sig krypa och reser sedan på sig och varför skulle vi ha haft gorillans sätt att gå tidigare?  ‬

Själv var jag en blyg ihopdragen varelse som alltid kände att jag var gänglig jämfört med andra eftersom jag var så mycker längre än alla andra redan vid 12 års ålder. Jag kände mig som en alien bland prinsessor och prinsar som alla verkade stabilare och därmed tryggare i sig själva. 

Jag tror jag blev botad först när jag levt i ett afrikanskt land under en längre period i sena tonåren. Kvinnorna där sa som det var och uppmanade mig att sträcka på mig och hålla huvudet högt. Själva bar de allt de ägde på sina huvuden och ibland handlade det om riktigt tunga bördor. Även då dagen var en kamp för att ge alla tillräckligt med mat och uppfostran så fanns det massor av kärlek i det som sades och utfördes. I det samhället kunde ingen gömma sig och allra minst jag som arbetade som lärare. Hade jag inte fått uppleva denna tid av ansvar och uppskattning för det jag gjorde hade jag aldrig varit den människa jag är idag. Visst bidrog jag med kunskap och initiativförmåga då jag tillsammans med infödda lärare lärde många att läsa och skriva men den som lärde sig mest var jag och hållningen fick jag på köpet. Idag har jag själv två döttrar och två söner som alla går stolta genom livet med huvudet högt. Min 12-åriga dotter är dansare och huvudet längre än sina danskompisar, men utan minsta känsla av kuvad hållning. 

MVH E”

”‪Hej!‬

‪Om ni diskuterar god hållning borde ni ta upp feldenkraismetoden. Att hitta inte en god men en funktionsduglig hållning är något av det jag arbetar mest med när jag hjälper människor som feldenkraispedagog. Det handlar om att använda sitt skelett utan en massa spända muskler.‬

‪ ‬"Skelettets struktur ska motverka påverkan från gravitationen och lämna musklerna fria att röra sig. Nervsystemet och kroppen utvecklas tillsammans under inflytande av gravitationen så att skelettet bär upp kroppen utan att slösa med energi, trots gravitationskraften."  När muskler utför skelettets arbete går det åt energi i onödan samtidigt som vi får svårare att röra oss naturligt och funktionellt. "En dålig hållning innebär att musklerna utför en del av skelettets uppgifter"‬

‪ Detta ger i slutändan stelhet och/eller smärta. En dålig hållning är ett resultat av stress, trauma och dylikt som orsakats av att kroppens skyddsreflex slagit till. Skelettet är inte rakt och en spikrak hållning tyder på att vi spänner muskler som i sin tur hindrar vårt rörelseomfång.‬ G”‬

”Hej Ulrika

Fick en mycket bättre hållning efter att ha gjort en atlaskorrigering av nacken(och jag tränar en hel del).

Det fick alla som gjorde det, oavsett ålder och effekten sitter kvar.

Plus att en av oss blev av med allergi som han haft sen han var barn!

Mvh M”

”Lyssnar just nu på er. Har i sommar fyllt 80 år. Lider såvitt jag vet inte av benskörhet - men jag har på senare tid helt tappat förmågan att gå "upprätt" - jo. om jag går med stavar, då klarar jag av hålla mig rak. Tycker att jag har tappat något av min identitet när jag förlorade min hållning, har alltid varit "rakryggad", nu går jag mer el mindre dubbelvikt här hemma i köket, mer krökt ju senare på dagen det är.

Vad göra?

Bekymrad E”

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".