Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Väl värt att satsa på marknadsföringskampanj

Publicerat måndag 30 juli 2007 kl 09.36

Småkommunernas dyrbara reklamkampanjer för att locka nya invånare är meningslösa, anser en bostadsforskare. Men Lennart Ohlsson kommunråd i Hylte kommun tycker att deras marknadsföringskampanj i göteborgsområdet för att locka nya invånare till Hylte var riktig.

Bostadsforskaren Tomas Niedomysl vid Uppsala universitet menar att det inte går att se några effekter av småkommunernas marknadsföringskampanjer på inflyttningen. Enligt honom är det bostad och arbete som tydligast påverkar flyttningsbenägenheten.

- Man förväntar sig att efter att man genomfört en marknadsföringskampanj så kommer antalet inflyttade att öka, men det finns ingen mätbar skillnad om man jämför med andra kommuner, säger Tomas Niedomysl.

Hyltes kommunråd Lennart Ohlsson håller med om att man inte heller i den kommunen har några handfasta bevis för att det var just kommunens marknadsföringskampanj 2004 som gav nya invånare, men han tycker att satsningen var fullt försvarbar.

- Det vi vet är att ett antal personer från Göteborg flyttade till Hylte kommun, säger Lennart Ohlsson, även om han inte kan utesluta att det var annat som gjorde att de flyttade till kommunen.

- Som politiker kan man egentligen aldrig vara säker på någonting.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".