Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Regler för utländska transporter tas upp på nytt

Publicerat onsdag 12 mars 2008 kl 16.22

Det är oklart vilka regler som gäller för utländska åkerier som kör i Sverige. Nätverket tung yrkestrafik vill därför att ärendet med Pape som kör varor till och från Lidls centrallager i Halmstad ska avgöras av Europa-domstolen.

Pape har misstänkts för att med tyska lastbilar bryta mot EU:s regler om tillfälliga transporter och istället kört permanent i Sverige. Visserligen är åkeriets bilar numera registrerade i Sverige, men eftersom flera andra utländska åkerier gör på samma sätt är det viktigt med en dom. Det säger Bengt Rosander på Nätverket tung yrkestrafik.

- Ja, vi vill ha ett prejudikat där det talar om att så och så får de utländska åkerierna bedriva verksamhet i Sverige.

Vad är problemet idag?

- Idag kan de bedriva det precis som de vill, säger Bengt Rosander.

I nästan fyra år har Nätverket tung yrkestrafik tillsammans med Sveriges Åkeriföretag i Halland försökt få stopp på Papes transporter. Skälet är att de tyskregistrerade lastbilarna kört ut varor till Lidls butiker i Sverige på en regelbunden basis under förevändningen att det var tillfälligt. Vinsten med det var att Pape slapp betala svensk skatt och kunde konkurrera ut svenska åkerier.

Åkeriet har polisanmälts i omgångar, men något åtal har det aldrig blivit. Så sent som för några månader sedan lade åklagarmyndigheten ner fallet en andra gång. Enligt åklagare Margareta Bong berodde det att hon inte fått det förhör med Papes VD som hon begärt från tyska myndigheter.

Men eftersom Nätverket tung yrkestrafik vill få svart på vitt att ett utländskt företag inte kan köra mer än tillfälliga transporter i utlandet, vänder man sig nu alltså till EU-domstolen.

En prövning där skulle välkomnas också av Hans Benediktusson som är chef för trafikpolisen i Halland. Han skulle vilja få ordet tillfälligt rättsligt prövat.

- Utlänningarna som kör i Sverige, de får ju köra tillfälligt inrikestransporter. Är det en dag, eller femton dagar, eller flera månader? För om man är här regelbundet och kör, så är det ju inte tillfälligt tycker jag, och då ska man inte vara här och köra heller, inrikestransporter, säger Hans Benediktusson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".