Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Halland

Hallänningarna handlar alltmer på bolaget

Publicerat tisdag 19 augusti 2008 kl 11.10

Hallänningarna köper mer och mer alkohol på Systembolaget. Det visar statistik över Systembolagets försäljning mellan januari och juli i år. I hela landet ökade försäljningen med 3, 8 procent jämfört med förra året, i Halland var ökningen 6, 7 procent.

Men samtidigt som försäljningen i systembolagsbutikerna ökat har de privata alkoholinköpen i Danmark och Tyskland minskat. Det säger Björn Rydberg, Systembolagets presschef. Och det gäller inte bara Halland utan i lika hög grad Skåne och Blekinge.

Enligt Björn Rydberg har resandet till de billiga spritbutikerna i Danmark och framför allt Tyskland minskat sen 2004. Så den ökade försäljningen i Sydsverige behöver därför inte betyda en ökad konsumtion. Det kan till och med handla om en minskning totalt sett, säger Björn Rydberg.

Det är inköpsresorna med egen bil som minskat, för på till exempel Tore Jönssons Reseservice, som ordnar bussresor till spritbutiker vid tyska gränsen, har man inte märkt någon minskning i resandet under våren.

Vad den nya statistiken också visar är att hallänningarna dricker mindre starksprit, men mer vin, öl, cider och alkoläsk.

Fast nu är det inte bara hallänningar som besöker systembolagsbutikerna i länet, det visar julisiffrorna tydligt. När solen flödade och kvällarna var ljumma ökade försäljningen av öl mest i Halland av alla län, när törstiga turister solat färdigt för dagen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".