Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Viktigt meddelande till allmänheten i Ånge, Västernorrlands län
Det brinner i Akzo Nobel med kraftig rökutveckling som följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västernorrland.
(Publicerat idag kl 14.13)
P4 Västernorrland

Kommuner i Halland har få miljöbilar

Publicerat onsdag 27 augusti 2008 kl 07.05
Förare tankar miljöbil med biogas på OKQ8-mack. (foto: SCANPIX / Tomas Oneborg)

Kommunerna i Halland har överlag få miljöbilar och Hylte är den kommun som har minst antal.
Ingen av deras runt 70 bilar är en miljöbil.

Nina Andersson är Hylte kommuns informatör om trafiksäkerhet och miljö. Hon säger att det finns flera orsaker till varför kommunen inte införskaffat miljöbilar än.

- Dels är det ganska nytt detta miljöbilstänket och dels har vi ingen möjlighet att tanka annat än bensin och diesel i Hylte. Gas och etanol är inget alternativ och för det mesta har det varit det man pratat om när det gäller miljöbilar, säger Nina Andersson till P4 Radio Halland.

Bäst i Halland på att köra miljövänligt är Kungsbacka kommun, där cirka 25 procent av de kommunägda bilarna är miljöbilsklassade.

I Varberg däremot är bara sju bilar av runt 300 miljöbilsklassade. Ken Gemrud är kommunens transportchef och är delaktig vid upphandlingarna av nya kommunbilar.

Han säger att det ofta kommer nya kriterier från många olika organisationer och myndigheter på vad som är en miljöbil.

- Det är som en djungel. Att vi har få miljöbilar i Varbergs kommun är för att kriterierna för att kallas miljöbil ändras med täta mellanrum. Det som gällde i går gäller inte i dag, Ken Gemrud.

Kan du ge ett exempel? 

- Vi tog in en ny leverantör, ett nytt avtal på nya bilar. Det anbud vi tog ,då räknade vi även på en miljöbil som Ford Fiesta.  Det gällde enligt Vägverkets normer 2005 och det var klart. När avtalet väl började gälla då gällde inte den miljöklassningen på bilen. Det var ingen miljöbil längre, säger Ken Gemrud.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".