Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Halland

IP-telefoner kan försena SOS-larm

Publicerat torsdag 11 december 2008 kl 07.57

Samtal till SOS Alarm från så kallad IP-telefon kan försena räddning. Fastighetsägare med IP-telefon uppmanas kontrollera att den har rätt IP-adress.

När huset utanför Tvååker började brinna ringde husägaren larmnumret 112.  Men samtalet kopplades inte till SOS Alarm i Halmstad utan hamnade på alarmcentralen i Stockholm, där man först inte förstod varifrån samtalet kom. Det tog därför nio minuter innan brandkåren i Tvååker fick larmet.

Fördröjningen berodde på att larmet från husägaren kom från en IP-telefon som går via bredbandsnätet.

– Det fasta telefonsystemet skickar en adress och på så sätt hamnar larmsamtalen till rätt central, säger Göran Hult som är chef på SOS-alarm i Halland.

– I det här fallet har IP-leverantören inte satt någon adress på fastighet eller område och därför hamnade samtalet Tvååker hos larmcentralen i Stockholm.

Mobilsamtal kan spåras via den mast som samtalet sänds ifrån. Men när det handlar om IP-telefoni är det långt ifrån säkert att samtalen, som kan gälla liv och död och där varje sekund är viktig, hamnar rätt.

– Efter ett antal incidenter i Halland tycker jag att alla som har IP-telefoner ska kontakta sin leverantör som sin tur kontrollerar att larmsamtal på 112 når rätt larmcentral, säger Göran Hult.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".