Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
HALLAND

Tufft att vara busschaufför

Publicerat onsdag 17 december 2008 kl 07.54

Tuffa körscheman och arbetstider gör busschaufförer till trafikfaror, det vittnar busschaufförer och läkare om. De drabbas på grund av långa pass av trötthet löper dessutom större risk för att råka ut för vissa sjukdomar.

– Tyvärr har det hänt vid något tillfälle att jag har nickat till. Jag är glad att det inte hände något och att jag vaknade, säger Jan Bastholm som är busschaufför och huvudskyddsombud på Swebus i Varberg och Falkenberg.

Trötta busschaufförer kan utgöra en stor trafikfara. Men det beror inte på att de lider av dolda sjukdomar som sömnapné, utan tuffa körscheman och arbetstider som gör att de lätt slumrar till eller tappar koncentrationen.

Körpass på tre och en halv timme och ständigt krav på att vara uppmärksam, det är anledningar till att busschaufförer lätt känner en trötthet. Jan Bastholm är alltså inte ensam.

Anna Blomqvist är överläkare på Arbets- och miljömedicin på Länssjukhuset i Halmstad. Hon har stött på problem med trötthet flera gånger ända sedan 80-talet. Och hon tycker att det har blivit värre på senare tid och att chaufförerna drabbas av arbetsgivarnas jakt på vinstresultat.

Förutom problem med trötthet så vet man att busschaufförers arbetssituation gör att de lättare drabbas av vissa sjukdomar.

– Bussförare löper cirka den dubbla risken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdom och hjärtinfarkt beroende på att det är ett stillasittande arbete och att man som busschaufför är utsatt för stress, säger Anna Blomqvist.

Anna Blomqvist pekar precis som busschauffören Jan Bastholm på konkurrensen mellan de olika trafikbolagen som en anledning till situationen. Man försöker hålla nere kostnader med tuffare scheman. Men som Jan Bastholm ser det så är inte den här schemaläggningen acceptabel.

– Det finns inget jobb som gjort att jag har känt mig så trött när jag kommer hem, säger han.

– Jag skulle vilja se att man kan lämna bussen en kort stund efter två och halv timme, fortsätter Jan Bastholm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".