Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Halland

Saltfria vägar inte realistiskt

Publicerat fredag 2 januari 2009 kl 05.55
Lars Gunnar Åremar berättar att Tekniska kontoret i Halmstad lägger kalkflis på vägarna. Foto: Henrik Martinell/SR Halland.

Ett Halland fritt från vägsalt är inte realistiskt, säger Mikael Johansson, regionchef på Vägverket Sydväst. Just nu pågår Saltupproret i Västerbotten, som skrivits under av 20 000 personer och där man vill ersätta saltet med traditionell plogning, hyvling och sandning.

Trots att Vägverket idag sprider ut över 50 procent mindre salt på Hallands vägar än vad man gjorde i början av 1990-talet, tror Mikael Johansson att man börjar nå gränsen för minskningen av vägsalt i Halland.

– Så som det ser ut i dagsläget tror jag inte man kan ta bort saltet helt från våra vägar med tanke på det klimat vi har med väldigt ojämna temperaturförhållanden, mycket fukt och lätt för halkbildning.

Längs de större trafiklederna i Halland sköts vinterväghållningen av Vägverket medan den i städerna sköts av kommunerna.

Eftersom vägsaltet kan vara ett hot mot grundvattnet och skada hundars trampdynor, har flera halländska kommuner infört en så kallad ”vägsaltfri stadskärna”. I Halmstad tillämpar man en saltfri halkbekämpning i innerstan och i olika villaområden.

– Vi lägger kalkflis. Vi flisar bussterminaler, torgytor, trappor och inne i de centrala delarna, säger Lars Gunnar Åremar, planeringstekniker på tekniska kontoret i Halmstad.

Varför använder ni kalkflis i stället för salt?

– Det är både en miljösak och även för affärsinnehavare som inte vill ha in saltet i sina butiker och bussar vill inte ha in det i sina fordon.

Om man använder miljövänligt kalkflis och sand i stadskärnorna, varför använder då inte Vägverket det på de större halländska motortrafiklederna?

– Man kan men sanden fryser in i det här isskiktet och sen bildas det ny is ovanpå. Det blir halt väldigt snabbt igen. Om du har hög hastighet på en väg får du dålig friktion när det inte är halka med massa lösa partiklar. Då är det en trafikfara i den aspekten, säger Mikael Johansson på Vägverket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".