Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Falkenberg

Dåliga betyg kan bero på skolval

Publicerat fredag 13 mars 2009 kl 14.49
1 av 3
Det finns stora skillnader i kunskap hos elever i Falkenberg. Foto: Ingvar Karmhed/Scanpix.
2 av 3
Arja Holmstedt-Svensson
3 av 3
Erik Bergeå

Det finns stora skillnader i kunskap hos elever i Falkenberg beroende på vilken skola eleven går på. Det framgår av den rapport som Skolinspektionen gjort efter besök på skolorna i kommunen under förra året.

Erik Bergeå från Skolinspektionen som ledde undersökningen säger att de är oroade över skillnaderna, eftersom de undrar över om eleverna får tillgång till likvärdig utbildning.

– Det kan innebära att de inte får samma förutsättningar att nå målen som andra elever har på andra skolor i Sverige.

Vilka konsekvenser kan det få?

– De får inte en utbildning av lika god kvalitet, säger Erik Bergå. 

Ett talande exempel för skillnaderna i utbildning mellan skolorna i kommunen är att fyra av tio elever på Tångaskolan under 2007 inte uppnått målen i samtliga ämnen, medan det i Falkenbergs Montessoriskola bara var en av tio som inte uppnådde målen. 

Arja Holmstedt-Svensson, som är chef för Barn- och utbildningsförvaltningen, ser allvarligt på resultatet och menar att problemet kan ha många orsaker. 

– En del som vi kan titta på är hur motiverad man är som elev och vilka förutsättningar man har för att lära sig, säger Arja Holmstedt-Svensson.

Vissa lärare eller rektorer skyller ett dåligt studieresultat på att det har varit en bra eller mindre bra årskull. Hur ser du på det?

– Det köper inte vi, säger Erik Bergeå.

– Alla elever har en rätt till utbildning och man kan inte lägga över ansvaret för studieresultaten enbart på eleven. Man måste alltid som lärare och rektor fundera över vilket ansvar man har att resultaten ser ut som de gör. Det måste man arbeta på i Falkenbergs kommun, säger Erik Bergeå.

Vad var det mest förvånande i rapporten?

– Ja, jag har inte tidigare stött på det här i lika hög utsträckning att man lägger ansvaret för studieresultaten hos eleverna, som jag gjort här i Falkenberg. Vi har fått det i knäet vid ett flertal tillfällen att man skyller det här på eleverna.

I juni i år kommer Skolinspektionen att göra en uppföljning på kommunens arbete för förbättring. Hittills tycker man att kommunen gjort för lite och tycker att de bör fundera på vad skillnaderna beror på.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".