Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bantingsreklam till barn anmält

Publicerat torsdag 14 augusti 2003 kl 13.22
Företaget PharmaPost har anmälts till Konsumentverket för marknadsföringen av sitt nya bantningsmedel Calvate. Bland annat har de skickat reklam till barn så unga som 8 år, vilket är förbjudet.
Gå ner två kilo på en dag och bli 50 % smalare på bara två veckor. Inte ens total svält kan få dig så smärt så snabbt. Så marknadsför företaget PharmaPost sitt nya bantningsmedel Calvate. Reklamen skickas ut i personliga brev - till barn så unga som 8 år. Något som under den senaste veckan resulterat i att Konsumentverket har fått in 8 anmälningar mot företaget. Bantningsmedlet Calvate finns att köpa i förpackningar som kostar mellan 300 och 700 kronor - och erbjudandet har alltså skickats ut i personligt adresserade brev - brev som inte bara har gått ut till vuxna utan också till barn så unga som 8 år. Något som upprört många. Det här är inte första gången Pharma Post är i blåsväder. Företaget står bakom en mängd andra bantningsmedel som kritiserats under senare år: Piller som Slim express, Speed slim och Fatblaster. På drygt ett år har Pharma post samlat på sig inte mindre är 64 anmälningar hos Konsumentverket. Men att komma åt de ansvariga i företaget är ingen lätt uppgift, enligt Mikael Malmberg som är jurist på Konsumentverket.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.