Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Banverket utreder tågolycka

Publicerat tisdag 19 januari 2010 kl 15.18

Efter gårdagens tågolycka i Kungsbacka där en man omkom efter att ha blivit påkörd av tåget vid stationen, ska Banverket nu utreda själva händelsen.

Enligt vittnen ska mannen ha genat över spåret, i stället för att använda den planlösa korsning som finns. Det är inte är tillåtet och resenärerna måste också ha ett eget ansvar, säger Björn Svanberg, chef för anläggning och drift vid Banverket.

– Man får inte befinna sig i spårområdet. Det är det vi försöker göra med i skydd i form av, i detta fall då, möjlighet att gå under spårområdet, att det är den vägen man ska ta. Det är farligt att befinna sig i ett spårområde. Vi tycker väl att vi har utformat stationen här på ett bra sätt i och med att man har möjlighet att gå under och ta sig upp på andra sidan, säger Björn Svanberg.  

– Det tar naturligt lite längre tid än att springa över men här det också mycket eget ansvar man har att tänka säkerhetsmässigt.

Olyckan ska nu utredas av Banverket i sedvanlig ordning. Att göra det helt säkert så att liknande olyckor inte kan inträffa är också en fråga om stora kostnader. Det finns såvitt Björn Svenberg vet i alla fall tankar om att skapa ett system där resenärerna helt enkelt inte släpps ut på perrongen förrän tåget står inne, för ett nytt projekt i Stockholm, där ändå tågtrafiken är väldigt intensiv och antalet resenärer är väldigt många.

Spårvägstrafiken i Göteborg har på flera ställen satt upp staket mellan spåren för att hindra att folk genar men något sådant finns inte vid stationen i Kungsbacka och om det hade funnits på plats kanske det skulle ha fått folk att tveka att riskera livet, säger Björn Svanberg

– Ja det är klart, sätter man upp ett skydd som gör att man hindrar en person från att ta sig ut på spårområdet så hjälper det naturligtvis.  

Så det kan bli en konsekvens?

– Det kan bli en konsekvens, men vi får se vad utredningen kommer fram till, säger Björn Svanberg vid Banverket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".