Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Halmstad

Servicekontor satsar på bemötande

Publicerat tisdag 23 mars 2010 kl 11.42
Dan Hagstrand på det nya servicekontoret i Halmstad. Foto: Johan Davidsson/SR Halland

Från och med den 22 mars tar Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten emot sina beökare under samma tak i Halmstad. 

Det är det fjärde, så kallade servicekontoret i Halland, där besökarna får hjälp av samma handläggare både när det gäller skatte- och försäkringsärenden och pensionsfrågor. För de som tog sig till Halmstadskontoret väntade ett något annorlunda bemötande i myndighetssammanhang.

– Tanken är att vi inte ska ha några nummerlappar på servicekontoren. Vi tror mycket på bemötande, det är jätteviktigt att vi möter kunden direkt i dörren och skapar ett gott bemötande. Att få igång kunden snabbt själv, identifiera kundens behov och få kunden att kanske fylla i blanketten själv. Så går det lite fortare, säger Dan Hagstrand, enhetschef på försäkringskassan och chef för servicekontoren i Halland.

Det var en något förvirrad stämning på det nummerlappslösa servicekontoret igår. Det berodde mest på att det komplicerade datasystemet som kopplar samman de tre myndigheterna inte riktigt har kommit igång än och vid öppningsdags fungerade bara två datorer. Servicekontor finns redan i Falkenberg, Varberg och Kungsbacka, och där har det fungerat bra.

– Vi har inga kötider att tala om på något servicekontor. Idag är det lite kö, men det är första gången vi öppnar här och det är ett komplext datasystem som vi jobbar i. Inga kötider, jättenöjda kunder och ett besök går snabbt, du slipper vänta allt för länge, säger Dan Hagstrand.

Servicekontoren har inte bara kommit till för att förbättra för medborgarna. Dan Hagstrand framhåller att det blir enklare att få hjälp om man har ärenden vid olika myndigheter, men samtidigt ser myndigheterna en ekonomisk vinning i kontoren.

– Det är ett uppdrag från regering och riksdag, att vi ska titta på samverkan mellan myndigheter för att kunna spara pengar, säger Dan Hagstrand.  

– Det är en väldigt fin idé och jag hoppas att det går jättebra. Man behöver inte springa hit och dit, säger Sebastian Elsawi, en av kunderna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".