Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
KUNGSBACKA

"Bristfällig analys om färdtjänsten"

Publicerat måndag 29 mars 2010 kl 12.51
Stephan Philipson och Roger Larsson (KB) hävdar att Hallandstrafiken i praktiken har monopol på färdtjänsten. Foto: Magnus Hagström/SR Halland

Partiet Kungsbackaborna kräver att kommunen river upp det nya avtal för färdtjänsten som gäller sedan i fjol. Kommunens egen slutsats - att de flesta numera är nöjda - vilar på bräcklig grund, anser partiet.

– Man har gjort ett urval av intervjuade kunder som gör att hela materialet får en snedvridning, vilket gör att den eventuella kritiken inte kommer upp i dagen. Det tycker jag är det allvarligaste. Här grundar man hela sin beslutsprocess, sin strategi, på kanske felaktiga grunder, säger Stephan Philipson (KB).

När Kungsbacka anslöt sig till Hallandstrafikens färdtjänst för drygt ett år sedan ansåg många resenärer att det fungerade dåligt. Men när kommunen nyligen utvärderade förändringen så hette det att åtta av tio nu är nöjda. Nu invänder partiet Kungsbackaborna att folk bara har fått säga vad de tyckte om sin allra senaste färdtjänstresa.

Inte heller har kommunen pratat med de över 300 personer som inte längre utnyttjar färdtjänsten. Då kanske bilden inte hade blivit lika ljus, och kanske hade man då också fått veta mera om varför det totala resandet har minskat. Reformen har inte heller sparat några pengar, hävdar Kungsbackaborna. Åtminstone inte ännu.

Partiet brukar ha svårt att få en majoritet med sig men hoppas att andra partier så småningom ska inse att avtalet bör rivas upp och en ny upphandling ske, där man lägger större vikt vid resenärernas behov och mindre vid att jaga kostnader.

– Vad är färdtjänsten till för, vem är den till för? Är det så att man ska göra det utifrån ett logistikpropblem, en samordning, då är det en sak. Men gör man som det är tänkt, att göra livet drägligare för färdtjänsttagare, då får man ha helt nya kriterier, då är det en ny upphandling, säger Stephan Philipson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".