FALKENBERG

Sämre betyg trots egen dator

Fr v: Martin Tallvid, forskare vid Göteborgs universitet har undersökt hur en-till-en-projektet fallit ut. Olle Stenemark, rektor på Skogstorpsskolan, är nöjd med utfallet. Foto: Sveriges Radio.
Fr v: Martin Tallvid, forskare vid Göteborgs universitet har undersökt hur en-till-en-projektet fallit ut. Olle Stenemark, rektor på Skogstorpsskolan, är nöjd med utfallet. Foto: Sveriges Radio.

Det uppmärksammade en-till-en-projektet, med en dator till varje elev, i Falkenberg har inte lett till högre betyg vilket var ett av kommunens mål för projektet. Det visar en utvärdering som gjorts. Trots det är lärare, rektorer och forskaren bakom den nya rapporten nöjd med projektet.

Publicerat fredag 17 september 2010 kl 06:43

Sebastian Angel går i nian på Söderskolan i Heberg en liten bit utanför Falkenberg. Han knappar sig vant in på den lite repiga, silverfärgade och just nu lånade, datorn för att se om han fått något mail från läraren med nya uppgifter.

– Det är mycket lättare att hitta fakta via internet, säger han.

Alla elever i Falkenberg som går i sexan till nian har en egen bärbar dator. Det är det som är En-till-en projektet. Projektet kostar grovt räknat 1 miljon kronor per år för en skola på 300 elever. Det kan man jämföra med vad samma skola betalade innan projektet, då det fanns en dator på sex elever. En halv miljon kronor.

Målet med projektet var att utveckla arbetsformerna på skolan, att göra lärandet mer lustfyllt och att öka elevernas resultat: alltså betygen. Nu visar den här nya rapporten att man nått dom förstnämnda målen, men betygen har till och med blivit sämre.

Martin Tallvid, forskare på Göteborgs universitet, har tagit fram rapporten:

– Det kan ha hänt massa olika saker ute i arbetslagen, det kan ha varit organisationsförändring, det kan ha kommit nya elever. Det är för tidigt att uttala sig, säger han.

– Framförallt är det ett för litet underlag för att dra några stora växlar på det här, utan man får se på individnivå. Och det är eleverna och lärarna säger är att de tycker att det är lättare att lyckas i skolan, säger Martin Tallvid.

Till grund för rapporten ligger omkring 500 elever och 60 lärare på Söderskolan och Skogsstorpsskolan. Och som rapporten visar så är de allra flesta, nästan 9 av tio, riktigt nöjda med vad En-till-en lett till, trots betygsdippen.

– Att datorn finns med ser jag inte som något negativt, tvärtom är det något positivt, säger Olle Steneryd, rektor på Skogstorpsskolan.

– Vi kanske ändå hade haft svagare resultat i viss mån än om vi inte hade haft datorer, säger han.

Dela

Användarkommentarer

Kommentera

Nedanstående kommentarer kommer från användare av sverigesradio.se och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar Sveriges Radios regler för kommentering

Visa fler