Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Halland

Nytt bolag skulle underlättare för pendlare

Publicerat måndag 25 oktober 2010 kl 17.14
"Ingen anledning för Halland att vänta"
(1:47 min)
Per Tryding, vice vd på Handelskammaren. Foto: Maja Jerosimic/Sveriges Radio.

Slå ihop de sex länstrafikbolagen i Sydsverige. Budskapet kommer Sydsvenska industri- och handelskammaren med i en rapport idag. Enligt Per Tryding, vice vd på Handelskammaren så skulle ett enda bolag kallat Sydtrafiken förbättra för de dryga 80 000 sydsvenskar som pendlar över länsgränserna idag.

– Vi föreslår att man skulle slå samman de sex länstrafikbolagen till ett gemensamt som vi kallar för Sydtrafiken, för att få bättre kollektivtrafik, säger Per Tryding, vice vd på Handelskammaren.

Om förslaget från Handelskammaren gillas av politikerna i de olika länen, så skulle Hallandstrafiken om några år kunna ingå i ett större bolag som då skulle heta Sydtrafiken.

Det gäller då länstrafikbolagen i Halland, Skåne, Blekinge, Kalmar, Kronoberg och Jönköpings län. Per Tryding tror att det skulle bli lättare för pendlarna om det var ett enda system för priser, biljetter och information.

– Det är många som pendlar över länsgränserna idag, och för dem är det ganska svårt därför att det är olika system, det är olika biljetter som ska hållas reda på och ibland är det en hel del väntetider också. Vi tror att man slår samman de här bolagen till ett enda bolag så kan man hitta mycket bättre och enklare lösningar på detta.

I Halland dagpendlar varje dag cirka 42 000 människor in och ut ur länet, de flesta av dem ut, inte minst norrut till Göteborgsregionen men mer än 12 000 personer pendlar också in i Halland. Om Hallandstrafiken skulle bli en del av det tänkta Sydtrafiken så skulle det ju ändå bli en gräns mot det område dit de flesta reser, nämligen mot Göteborg där Västtrafik håller till.

– Och det gör att i Halland måste man naturligtvis vara pragmatisk när man tittar på detta. Men det finns heller ingen anledning för Halland att vänta även om Kungsbacka mer sys ihop med Göteborg och Västtrafik, säger han.

Mattias Hyll Wressle pendlar dagligen från Halmstad till Lund, och det tycker han fungerar bra. Han är rätt likgiltig till huruvida det skulle förbättra situationen om det vara var ett trafikbolag i Sydsverige.

– Jag har ingenting emot det. Jag tror inte att det spelar någon större roll men varför inte, säger Mattias Hyll Wressle.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".