Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Falkenberg

Traditionella lärare ska höja betyg

Publicerat onsdag 26 oktober 2011 kl 05.21
"Det här borde höja betygen"
(2:01 min)
Rebecka Sandberg och Mikael Rudensjö går i nian på Söderskolan i Heberg. Foto: Samira Othman/Sveriges Radio.

Söderskolan i Heberg utanför Falkenberg kraftsamlar för att komma åt problemen med sjunkande betyg och sviktande elevantal på skolan. Bland annat ska undervisningen bli mer traditionell med tydligare lärare som ledare.

– Det ser väl mer professionellt ut och det borde höja resultaten. Men samtidigt tror jag inte att vi kan höja resultaten över en natt. Det tar tid, säger Jessica Olsson som är lärare på skolan.

I ett av klassrummen ganska högt upp i den gula tegelbyggnaden här på Söderskolan i Heberg sitter Rebecka Sandberg och Mikael Rudensjö bakom varsin liten bärbar dator och skriver uppsatser efter en påhittad friluftstur. De går i klass 9.2 och ämnet är SO/svenska. För några år sedan hände något här på skolan. Nästan samtidigt som alla elever fick en varsin dator, för drygt tre år sedan, sjönk elevernas betyg och sedan dess har skolan blivit mindre populär. Föräldrar har pratat om det är datorernas fel, men rektor Carin Källström ser ingen direkt koppling utan väljer att fokusera på annat.

– Jag tror att det är många olika faktorer som gör det. Jag vet inte om IT är en del, jag vet inte.

– Alltså datorerna är ett bra hjälpmedel, men lärarna har inte samma koll på vad vi gör, säger Rebecka Sandberg och Mikael Rudensjö.

 Datorerna blir kvar säger rektorn. Men för att komma åt problemen som de facto finns på skolan har det från och med den här terminens start förändrats en hel del. Det handlar bland annat om att de tidigare blandade klasserna nu delat på sig. Nu går till exempel åttorna går för sig och niorna för sig. Och framförallt har det egna arbetet helt tagits bort  och lärarna har tagit mer plats där framme.

– Det var kanske drastiskt för många, men samtidigt var det tvunget till att hända något, säger läraren Jessica Olsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".