Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Varberg

Egen studie mot en hamnflytt

Publicerat torsdag 10 november 2011 kl 16.27
”150 personer förlorar sitt hem”
(1:49 min)
Henrik Svahn är ordförande i "Vi mot ny hamn i Värö". Foto: Christian Egefur/Sveriges Radio

"Vi mot ny hamn i Värö" heter aktionsgruppen som går i bräschen mot en hamnflytt från Varberg. De har nu gjort en egen studie med en rad argument som de menar att kommunen missat.

– Det absolut viktigaste är att man kan utveckla Varberg stad genom att vidareutveckla Varbergs hamn enligt befintligt antagna planer till en tiondel av kostnaden mot vad en hamnflytt är. Så man får en hamn i Varberg som är konkurrenskraftig och ändå ha möjlighet att utveckla staden med bostäder och så vidare, säger Henrik Svahn som är ordförande i "Vi mot ny hamn i Värö".

Han anser själv att det inte är svårt att förstå att boende på Väröhalvön är mot projektet, men att det finns goda anledningar för alla kommunens invånare att vara kritiska.

Att man kan bygga nya lägenheter i nuvarande hamnområde ändå, utan flytt, är ett argument. De har räknat ut att med flytt av färjelägret och nergrävning av tunneln kan man bygga upp mot 1600 bostäder. Miljön och hänsyn till de boende är andra argument.

– All den påverkan som det får på miljön här vid kustbandet, och inte minst för de boende. Det här påverkar ett 75-tal fastigheter som behöver rivas och 150 personer förlorar sitt hem. Det är mer som blir påverkat än när Ringhals och Värö bruk etablerades här.

Vänsterpartiet och Centern har redan gått ut och förklarat att de är emot en flytt. Henrik Svahn hoppas att gruppens sammanställning som de skickat till ett 70-tal medlemmar i kommunfullmäktige ska få även de andra partierna att säga nej. Kommunens egen förstudie talade om summor kring 2 miljarder för att flytta hamnen. Henrik Svahn menar på att den siffran snarare ligger runt 5 miljarder.

– I de fem miljarderna så är det bland annat att bygga nya fastigheter och ersätta dem som finns i hamnen. Det är vägar och järnvägar runt en hamn, det är kapitalkostnader som blir ganska stora under en så stor byggprocess, det är befintliga avskrivningar på hamnen i Varberg, och det kommer att behöva göras investeringar i befintlig hamn innan en ny hamn är klar, säger Henrik Svahn.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".