Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kungsbacka

Kommunens växel krånglar ofta

Publicerat onsdag 18 april 2012 kl 05.42
"Det är naturligtvis inte bra"
(1:22 min)

I Kungsbacka har det på senare tid varit en del problem med kommunens telefonväxel. I måndags fungerade inte växeln under stora delar av dagen och det är andra gången på två veckor det har hänt.

Maria Egeröd, verksamhetschef på Medborgarservice, ser allvarligt på det inträffade.

 --Det är naturligtvis inte alls bra med tanke på vad kommunen jobbar med, vård och omsorg, så är vi ju väldigt beroende av att kommunikationen fungerar, säger Maria Egeröd som är verksamhetschef på Medborgarservice.

Under eftermiddagen och kvällen på måndagen var det av och till driftsstörningar i Kungsbacka kommuns växel, vilket ledde till att det inte gick att nå många av de anställda i kommunen. Samma sak hände i tisdags förra veckan. Exakt hur stor omfattning det var på störningarna och vad de beror på vet man inte. Men operatören som sköter driften av växeln , tele2, undersöker nu vad problemen kan bero på.

Hur ska ni undvika att det här händer igen?

 Ja, det är ju genom upprepade möten med leverantören och att påpeka hur allvarligt vi ser på det.

Vad kan man göra om man inte kommer fram via växeln?

– När vi upptäcker att det är fel så lägger vi ut information på hemsidan. Sedan kan man försöka ringa direktnummer. Är det något akut ska man förstås ringa 112.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".