Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
HALLAND

Landningsbanan kan breddas i förtid

Publicerat fredag 27 april 2012 kl 06.30
"Ett ganska enkelt projekt"
(1:46 min)
Foto: Arkiv/Sveriges Radio

En bredare landningsbana på flygplatsen i Halmstad, en bättre avfart från E6 mot Flygstaden, och mer tillgängliga busshållplatser på landsbygden. Detta kan bli verklighet.

Förbättringarna kan genomföras tidigare än beräknat, eftersom det just nu finns pengar över.

– Ett ganska enkelt projekt är Halmstads flygplats. Det kan man tänka sig att lägga tidigare, säger regionstyrelsens ordförande Gösta Bergenheim (M).

Region Halland har plötsligt fått ett angenämt problem på halsen: det har blivit pengar över i den påse som regionen får av staten för att dela ut till satningar på vägar, järnvägar och annan infrastruktur.

Det är visserligen bara tillfälligt, och skälet är att ingen längre tror att bygget av den nya Onsalavägen ska komma igång nästa år. Det betyder att de pengar som redan finns avsatta till Onsalavägen inte behövs förrän senare, och då kan pengarna användas till något annat så länge.

Därför vill Region Hallands styrelse stuva om i sin planering.

Allra helst vill regionstyrelsen komma igång tidigare med dubbelspåret genom Varberg. Men det är högst osäkert eftersom man inte kan göra något förrän regeringen har sagt ja.

– Anledningen till att det står med på vår lista är att vi vidhåller den prioritering vi haft hela tiden i den frågan, säger Bergenheim.

Det som man troligare kan göra är att bredda landningsbanan på Halmstads flygplats lite tidigare. Kanske också räta ut och bredda Tiarps-allén, alltså vägen från E6:an vid Kvibille mot Flygstaden i Halmstad.

Dessutom skulle pengarna kunna räcka till att göra fler busshållplatser på landsbygden tillgängliga för funktionsnedsatta.

Men Onsalavägen ska ändå få de pengar den ska ha när spaden väl kan sättas i jorden där.

Regionstyrelsen framför nu sina förslag på omprioriteringar till Trafikverket, men det är i praktiken Region Halland som bestämmer. När det gäller dessa regionala pengar är Trafikverkets uppdrag att försöka göra regionen till viljes så långt det går.

Magnus Hagström
magnus.hagstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".