Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Varberg

Förbud mot asfaltering på Getteröns flygplats

Publicerat måndag 23 juli 2012 kl 17.43
"Vi hoppas kommunen överklagar"
(0:41 min)

Mark- och miljödomstolen förbjuder asfaltering av landningsbanan på Getteröns flygfält. Domstolen anser att kommunen har gjort ett för dåligt arbete med att ta reda på följderna.

Frågan om att förbättra landningsbanan på Getterön är en långdragen historia, där säkerheten vid start och landning ligger i ena vågskålen och olägenheter för grannar och  påverkan på Getteröns naturvårdsområde i den andra.

 Flygklubben och Varbergs kommun har velat förlänga landningsbanan med så kallade avrullningsområden i ändarna, och asfaltera landningsbanan. Länsstyrelsen var först emot eftersom man befarade störningar för Getteröns naturvårdsområde som ligger precis intill flygplatsen. Men efter lugnande besked från kommunen sa Länsstyrelsen ja och 2011 sa även Miljö- och räddningsnämnden i kommunen ja. Det överklagades av grannar, Varbergs ornitologiska föreninge och Naturskyddsföreningen, men Länsstyrelsen avslog protesterna och frågan gick vidare till Mark- och miljödomstolen.

 Där blir det nu alltså stopp. I korthet anser  Mark- och miljödomstolen att kommunens utredning är för dålig. Den har inte  gjort klart om en asfaltering av banan leder till fler start och landningar och ökar bullerstörningar för  grannarna. Inte heller ger den besked om  hur  utformningen av en förändrad landningsbana skulle påverka omgivningen, vilket anses vara särskilt anmärkningsvärt eftersom det handlar om ett  Natura 2000-område.

 Nu är det upp till Varbergs kommun att fundera på om man vill fortsätta att driva projektet eller inte, enligt Mark- och miljödomstolen.

 I Varbergs Flygklubb mottogs Mark- och miljödomstolens beslut med besvikelse. Bengt Melkerson är medlem i klubben och även flygsäkerhetskoordinator.

– Från Flygverksamhetens sida tycker vi naturligtvis att det är synd att vi inte får asfaltera eftersom det är en ren flygsäkerhetsteknisk fråga. Det handlar inte om att utöka verksamheten utan om säkerhet. Rullmotståndet i gräs är svår att beräkna och det finns en risk för att piloten missbedömer, framför allt vid start, och inte får upp tillräcklig hastighet innan banan är slut.

Vad kommer ni att göra nu?

– Eftersom det är kommunen som är ägare får de agera. Men vi hoppas att de kommer att överklaga domen och att de tar sitt ansvar som flygplatsägare och tittar på säkerheten ordentligt, säger Bengt Melkerson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".