Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Halland

Åka buss och tåg blir allt dyrare

Publicerat onsdag 1 augusti 2012 kl 06.45
"Kollektivtrafik måste finansieras av någon"
(1:59 min)
Bussresorna är 70 procent dyrare idag. Foto: Magnus Hagström/Sveriges Radio.

I Halland har ett månadskort som gäller på bussar och tåg i länet blivit hela 70 procent dyrare de senaste åren. Det är den tredje största prisökningen jämfört med andra regioner.

Gösta Bergenheim, styrelseordförande för Region Halland som äger Hallandstrafiken, menar att man ändå skattesubventionerar en stor del av den verkliga kostnaden för trafiken.

– Det är inte så att vi börjat göra vinster på resenärernas och skattebetalarnas bekostnad, utan vi använder pengarna, säger Bergenheim.

Han tror att människor är beredda att betala för en väl fungerande kollektivtrafik.

– Ambitionen är att förbättra kollektivtrafiken, och det måste finansieras av någon.

Sveriges Radios ekoredaktion har jämfört priserna i landet, och kommit fram till att i snitt har priserna ökat med 44 procent de senaste tio åren. Ökningen i Halland är alltså en av de största. Priset på ett månadskort som gäller i hela länet har höjts från 865 kronor år 2010 till 1290 kronor idag. I reda pengar placerar sig ett månadskort i Halland på sjätte plats över de dyraste korten.

De höjda priserna beror på kraftiga kostnadsökningar, menar Gösta Bergenheim. Inte minst handlar det enligt honom om kollapsen för tågoperatören DSB first som tidigare körde Öresundstågen.

– Det var ett hyggligt förmånligt avtal vi hade med DSB first. När det förändrades förra året drabbades vi av dramatiska höjningar av våra kostnader, säger Bergenheim.

Tycker du att det är för dyrt?

– Jag hade gärna sett lägre priser på biljetterna, men samtidigt vill man ha bra trafik och en utveckling av kollektivtrafiken.

Men är det inte över smärtgränsen för väldigt många hushåll?

– Jag tror inte att det är det. Jämfört med andra sätt att ta sig fram så är 1290 kronor för ett månadskort väldigt konkurrenskraftigt. 

Trots den stora höjningen är ytterligare prishöjning att vänta nästa år, menar Gösta Bergenheim.

– Nästa prishöjning kommer säkert komma i januari nästa år. Jag har ingen prognos på hur hög den blir. Vi gjorde ju en stor höjning i år och jag tror att alla har ambitionen att den ska bli lägre nästa år. Men någon prisjustering kommer det säkert att bli nästa år.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".