Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
KUNGSBACKA

Längre perronger klarar längre tåg

Publicerat onsdag 22 augusti 2012 kl 05.00
"Det blir trångt och varmt"
(1:35 min)
1 av 2
Fram till 26 augusti fortsätter pendeltågen att passera Anneberg utan att stanna. Foto: Magnus Hagström/Sveriges Radio.
2 av 2
Skönt att snart slippa åka ersättningsbuss till Göteborg, tycker Victoria Sundelin. Foto: Magnus Hagström/Sveriges Radio.

I dagarna börjar Kungsbackapendeln återigen stanna i Anneberg och Lindome. Hela sommaren har orterna trafikerats med buss, men nu är perrongerna förlängda för att klara längre tåg som tar betydligt fler passagerare.

– Bussarna har fungerat bra utom första dagen då det var inställt. Annars har det inte varit några problem alls, tycker resenären Victoria Sundelin.

Vad tycker du om att tågen ska ta fler passagerare?

– Det är jättebra, för jag åker tåg varje dag. Vi som bor här i Anneberg har oftast tur att få sittplats men om man går på någon annanstans får man inte sitta. Det blir trångt och varmt, speciellt under sommaren.

Till nyår införs trängselskatten som gör att det ska kosta att köra bil in till Göteborg. Därför förstärks kollektivtrafiken just nu för att man tror och hoppas att fler ska ta tåget och bussen.

Ett viktigt led i det är att perrongerna i Anneberg och Lindome nu har förlängts så att man kan köra med längre pendeltåg. Ett enda tåg kan ta 50 procent fler passagerare än i dag i och med att man kan koppla ihop tre tågsätt.

– Med tre kopplade vagnar kan vi ta 675 resenärer sittande. Dagens tåg  tar bara 450. Det är en betydande kapacitetsökning, konstaterar Catarina Nyberg, kollektivtrafikstrateg i Kungsbacka kommun.

Däremot tar det lite tid innan övriga perronger i Kungsbacka kommun blir långa nog för de nya tågen: Hede dröjer till 2014 och på Kungsbacka station blir det någon gång under nästa år.

Fram till dess kan pendeltågen stanna på andra spår och passagerarna får då gå i tunneln för att byta till buss.

– Det blir ju en nackdel för resenärerna att man måste gå i gångtunneln från det spåret till andra sidan där bussarna står. Det blir en liten olägenhet, men det är ändå möjligt att fortsätta med trafiken och man kan använda alla vagnarna, säger Catarina Nyberg.

Magnus Hagström
magnus.hagstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".