Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Hälsa

Din tanke påverkar hur du andas

Publicerat måndag 10 juni 2013 kl 09.27
Andningsskolan lektion 4 - Samspelet mellan tanke kropp känsla
(7:02 min)
1 av 2
Övningen "andrum" är hämtad ur CD:n MIMY för balans- andningsövningar för en stressfri vardag.. Foto: Anton Svedberg
Det går lika bra att sitta upp i övningen andrum. Övningen "andrum" är hämtad ur CD:n MIMY för balans- andningsövningar för en stressfri vardag. Foto: Anton Svedberg
2 av 2
Det går lika bra att sitta upp i övningen andrum. Övningen "andrum" är hämtad ur CD:n MIMY för balans- andningsövningar för en stressfri vardag. Foto: Anton Svedberg

Allt hänger ihop. En hjärna på högvarv med stressade, oroliga tankar ger en spänning i kroppen och en ytlig andning.


Stressade tankar och stressad andning ger naturligtvis även en känslomässig upplevelse av obehag och en naturlig konsekvens är att även kroppen blir spänd, säger Sara Emilione, mindfulnessinstruktör och yogaterapeut som leder andningsskolan i Carlsson & Co. Spända käkar är ett lysande exempel på mental stress som går ut över kroppen.


Hur blir vi medvetna om sampelet mellan känsla kropp och tanke?
Genom att stanna upp, någonting som ytterst få människor gör eftersom vi är ständigt uppkopplade, har en massa borden och måste, överbokar oss och aldrig får tillfälle att reflektera.

Första steget till att kunna bryta en stresspiraler är nämligen om att bli medveten om sina tankar, sin kropp (dvs fysiska förnimmelser) och sina känslor.  Många människor som jag möter i mitt yrke har gått genom ett helt liv utan att lyssna till sina känslor eller sin kropps signaler, berättar Sara Emilione. För dessa människor är det ingen självklarhet att identifiera känslor, de måste träna upp det. Träning i mindfulness och yoga hjälper oss bli medvetna om detta.


Yogan handlar om att förena kropp och sinne.
Mindfulness handlar om att se klart på hur tanke kropp och känsla samverkar. MIMY, en metod och en kombination av medicinsk yoga och mindfulness som Sara Emilione jobbar med handlar om att dagligen observera detta samspel i sin vardag. Att göra det till en vana att uppmärksamma sitt inre tillstånd, ta ansvar över det och sträva efter en balans på alla områden.

Övningen "andrum" hjälper dig att stiga ut autopiloten - ditt automatiserade sätt att reagera på - bra att göra när du känner dig är splittrad, stressad eller nervös.

Övningen "långa djupa andetag" är hämtad ur CD:n MIMY för balans- andningsövningar för en stressfri vardag.

Anna Carlsson
anna.i.carlsson@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".