Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Hälsa

Metod för att reducera stress

Publicerat torsdag 20 juni 2013 kl 08.34
Sara Emilione berättar om MIMY
(7:26 min)
1 av 3
Sara Emilione mindfulnessinstruktör och yogaterapeut leder oss i andningsskolan. Foto: Anton Svedberg
Sara Emilione yogaterapeut och mindfulnessinstruktör leder andningsskola för livspusslare i Carlsson & Co.Foto: Anton Svedberg
2 av 3
Sara Emilione yogaterapeut och mindfulnessinstruktör leder andningsskola för livspusslare i Carlsson & Co.Foto: Anton Svedberg
Sara Emilione yogaterapeut och mindfulnessinstruktör leder andningsskola för livspusslare i Carlsson & Co.Foto: Anton Svedberg
3 av 3
Sara Emilione yogaterapeut och mindfulnessinstruktör leder andningsskola för livspusslare i Carlsson & Co.Foto: Anton Svedberg

Stanna upp. Observera. Acceptera. Släpp taget eller agera. Det tränar vi på i andningsskolan på torsdagen. Sara Emilione är yogaterapeut och mindfulnessinstruktör och leder oss för att vi ska bli mer medvetna om vår andning och hur den påverkar resten av vår kropp och vårt sinne.

Andningsskolans sista lektion handlar om MIMY. En metod som Sara Emilione har utvecklat.

MIMY är en syntes av Medicinsk Yoga och Mindfulness, två kraftfulla tekniker för att reducera stress och öka välbefinnandet, båda ingår i svensk sjukvård och bottnar i västerländsk forskning.

– Det är en metod som ska märkas i vardagen, inte enbart ge dig en stunds avslappning på yogamattan, säger Sara Emilione. Allt du lär dig i meditation ska du kunna utöva i vardagen - när datorn kraschar, när någon tränger sig före i mataffären och dina bägge barn skriker unisont, när svärmor är besvärlig, när du befinner dig i kris.

– MIMY är ett redskap som hjälper dig förhålla dig klokt till stressorer, säger Sara Emilione.

En praktisk övning som även funkar som metafor: Knip ihop knytnäven och spänn den allt du har. Automatiskt håller du andan och du blir snabbt trött. Om du istället andas långt och djupt förser du musklerna med syre och din uthållighet ökar.

Hur kan man jobba med detta i vardagen? 
– Jag har utvecklat ett eget 8 veckors program och jag leder grupper där deltagarna följer programmet som består av yoga, meditation och vardagsövningar som går ut på att integrera MIMY i vardagliga uppgifter som att gå och stå och handla. Mitt program baseras på 15-20 minuters daglig träning där deltagarna både får formella yogaövningar/meditationer men även vardagsuppgifter, säger Sara Emilione. Forskning pekar på att även små doser daglig träning påverkar hjärnan positivt.

Hur kan alla som lyssnar ha användning av detta?
– Ställa sig frågan. Vad kan jag aktivt påverka? Kan jag släppa resten? Testa långa djupa andetag dagligen under ett par veckor och se hur det påverkar tanke, kropp och känsla.

Och börja reflektera lite grann över hur du lever. Stanna upp oftare. Ta ansvar över hur du mår genom att fundera på vad du behöver och börja prioritera det. 

Övningen: Sittande meditation. Vinsten är att vi blir medvetna om vad vi tänker och känner och lär oss acceptera oss själva fullt ut. Tänk dig att du är musiker och ska spela i en orkester. Innan repetitionen eller konserten behöver du stämma ditt instrument. Annars kommer det klinga falskt. Den här övningen är ett sätt att stämma instrumentet innan du går ut och möter andra.

Övningen är hämtad ur CD:n MIMY för balans- andningsövningar för en stressfri vardag.


Anna Carlsson

anna.i.carlsson@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".