Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Halland

Kunderna söker sig till gårdsbutiker

Publicerat tisdag 16 juli 2013 kl 17.22
"Det går jättebra"
(2:03 min)
1 av 2
Janette Högberg driver en köttbutik och ett jordbruk tillsammans med sin man i Glommen. Foto: Ingela Winstrand /Sveriges Radio
2 av 2
Sven Isaksson, en av ägarna till Morpegrisen.

Intresset för närproducerat kött fortsätter att öka. Gårdsbutiker och lokala producenter med eget varumärke är mer populära än någonsin.

En som märker av trenden är Janette Högberg. Hon och maken tog över föräldrarnas köttgård och butik utanför Glommen för ett knappt år sedan.

– Det har gått jätte, jättebra, siffrorna har pekat upp hela tiden, säger hon.

Hästköttskandalen gav en flygande start på året för Thuressons gårdsbutik och sen har intresset hållit i sig. Jämfört med i fjol säljer man mellan 20 till 30 procent mer varje månad.

En liknande ökning ser Peter von Braun på Mostorps gård som även har slakteri. För att möta efterfrågan har han byggt nytt och större och nu slaktar han också åt andra lokala köttbönder.

 – Vi har tagit in så mycket legoslakt som vi har kapacitet att ta in. Nu måste vi utöka personalen och hitta någon slaktare och styckare till och det är inte det lättaste.

De senaste fem åren har de mindre slakterierna för nöt, svin och får nästan fördubblats i Sverige, till 66 stycken, enligt Livsmedelsverkets statistik. O Man kan tala om två parallella köttrender. Dels ökar importen för varje år och dels ökar den småskaliga lokala försäljningen.

Många är mer intresserade av vad de äter i dag, säger Peter von Braun, som också tar upp en annan attitydförändring. 

– En stor skillnad är att i dag har vi myndigheter och politiker med oss, det hade vi inte innan. När vi byggde vårt första slakteri kände vi oss motarbetade. Nu känner vi att alla tycker att det är positivt att man går tillbaka till småskaligt igen.

Intresset för det lokala har även fått flera bönder att satsa på egna varumärken som de säljer i traktens butiker. Ett exempel är Morpegrisen i Morup som nu finns i tre större mataffärer. Och konsumenterna frågar mycket om köttets ursprung, säger Sven Isaksson som en av ägarna.

– Vi märker när vi är ute i butik att här har blivit ett segment som verkligen vill veta, folk vill ha ett ansikte på svinet om man säger så.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".