Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Halland

Flaskhalsar bromsar tågen på Västkustbanan

Publicerat fredag 4 oktober 2013 kl 07.15
Pendlare: "Det är jättedåligt"
(1:40 min)
Klicka för grafik: Flaskhalsarna

Resandet på Västkustbanan genom Halland ökar extremt mycket. Det är trångt på tågen och tågbolagen jobbar för högtryck för att möta pendlarnas krav. Men det kommer att dröja till efter 2025 innan flaskhalsarna längs banan är bortbyggda.

Maria Börjesson är trafikforskare vid Kungliga tekniska högskolan. Hon tror att den försenade utbyggnaden av dubbelspår vid Västkustbanan kan få konsekvenser för utvidgningen av den regionala arbetsmarknaden.

Många i Halland vill bo här och samtidigt ta del av arbetsmarknaden i Skåne, Köpenhamn och Göteborg. Men då krävs punktlighet och täta avgångar. 

 – Pendlare är mer känsliga för osäkerhet i restiden, säger hon.  

När tunneln genom Hallandsåsen öppnas för trafik ökar kapaciteten där sexfaldigt  - från dagens fyra tåg i timmen till 24.  Men flera stora och dyra spårbyggen återstår och för två av dem saknas fortfarande regeringsbeslut och finansiering.

Anna-Kerstin Thell pendlar varje dag mellan hemmet i Falkenberg och jobbet i Göteborg.

 – Det satsas så mycket på banorna runt Stockholm och vi kan inte få dubbelspår på denna sidan. Jag tycker att det är jättedåligt, säger hon. 

Om två år ska de första tågen rulla genom Hallandsåstunneln. Kapacitetsmässigt har det liknats vid att gå från en smal grusväg till en flerfilig motorväg.

Redan i december väljer SJ att komma tillbaka till Västkustbanan med sju avgångar i vardera riktning mellan Malmö och Göteborg med stopp i Halmstad, Helsingborg och Lund. Trycket lättar men det blir trångt på spåren och risken för förseningar längs västkusten ökar.

För resenärerna och för godstrafiken blir det därutöver inte så många fler avgångar att välja på förrän en bit in på 2020-talet.

Just nu finns dubbelspår på 85 procent av Västkustbanan.  Det som återstår är en tunnel genom Varberg och dubbelspår mellan Helsingborg och Maria station och därifrån till Ängelholm.

Enligt trafikplanerarna behövs också fyrspår på hårt belastade sträckan mellan Kungsbacka och Göteborg.

Resandet på Västkustbanan genom Halland har ökat från två miljoner resor 2009 till nästan fyra miljoner 2012, enligt Hallandstrafiken. Kurvan fortsätter att peka uppåt men att matcha ökningen med fler avgångar är problematiskt.

 – Vi hade planer på att köra en gång i halvtimmen söderöver när åsen öppnade. Men eftersom det fortfarande är enkelspår mellan Ängelholm och Helsingborg så kommer det inte att vara möjligt, säger Bruno Andersson, vd på Hallandstrafiken.

Anna Nyberg
anna.k.nyberg@sverigesradio.se

Fakta: Västkustbanan

Riksdagen fattade beslut 1992 att Västkustbanan skulle bli dubbelspårig. Utbyggnaden skulle ske snabbt och i stort sett vara klar till invigningen av Öresundsbron år 2000. En grupp europeiska företagsledare hade tryckt på för att förbättra förbindelserna mellan Oslo och Tyskland.

I dag kör Öresundstågen varje timme på vardagarna i båda riktningarna mellan Malmö och Göteborg. Dessutom varje halvtimme mellan Halmstad och Göteborg.

Från mitten av december sätter SJ in sju avgångar i vardera riktning med snabbtåget X3000.   

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".