Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Arkeologer letar efter stenåldern i tågtunnel

Uppdaterat tisdag 4 november 2014 kl 11.29
Publicerat tisdag 4 november 2014 kl 07.23
Gisela Ängeby: I bästa fall kan det finnas härdar i marken
(1:33 min)
Det var fullsatt i Folkets Hus när allmänheten fick ställa frågor om tunneln. foto: Lisa Hedström-Arvidsson/SR Halland

Planerna på en tågtunnel under Varberg rullar vidare. Nu ska det bli en arkeologisk undersökning av området där tunneln och det nya dubbelspåret är tänkt att gå.

Totalt handlar det om en yta motsvarande 90 fotbollsplaner. Det hela är tänkt att dra igång redan i om tre veckor beräknad tidsplan säger att det ska ta två till tre veckor. Kostnaden för den arkeologiska undersökningen beräknas landa på drygt 800 000 kronor.

– Det vi kan tänka oss kunna hitta är spår från bosättningar från olika tidsperioder, säger Gisela Ängeby, arkeolog på Riksantikvariet. 

Det handlar järn- och bronsåldern men också så långt tillbaka som stenåldern. Gisela Ängeby berättar att det går att se hur havsnivån har förändrats när inlandsisen smälte för tusentals år, framför allt söderöver där järnvägstunneln ska gå, vid Breared och mot Hamra. De har hittat indikationer på att det ska finnas spår från stenåldern som då måste finnas längre ner i marken.

– Det är framför allt avfall efter flintredskapstillverkning då, i bästa fall kan det finnas härdar i marken. Det är boplatsspår helt enkelt.

Nu när utgrävningen drar igång med grävmaskiner den 24:e november handlar det om att se om det faktiskt finns nåt för att sen gå vidare och göra en närmare undersökning. Men även om de hittar något så betyder det inget för själva tunneln.

– Nej det påverkar inte planerna för planerna för själva tunneln eller järnvägssträckningen kommer att gå, säger Gisela Ängeby. 

Görs det en närmare undersökning så gräver de bort fornlämningen. Även om inte det görs så betyder inte byggandet av tunneln att något förstörs, säger Gisela Ängeby.

– Vi dokumenterar det så det är ju inget som blir förstört i den bemärkelsen. Även om vi gräver bort det så innebär ju vår dokumentation att vi bevarar ändå fornlämningen fortsatt i form av en rapport och en analys av fornlämningen. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".