Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Mindful eating: Träna sig att inte äta i onödan

Publicerat torsdag 11 december 2014 kl 10.09
Kostrådgivaren: "Man kan bryta vanorna"
(8:30 min)
En stor skål full med lösgodis. Foto: JESSICA GOW / TT
1 av 2
hur mycket godis äter du? Foto: Jessica Gow/TT
Elin Borg kostrådgivare mindful eating Foto: Pressbild
2 av 2
Kostrådgivaren Elin Borg håller kurser i mindful eating och har skrivit om ämnet. Foto: Pressbild

Strunta i dieterna, lyssna istället på din kropp, menar kostrådgivaren Elin Borg. Att lära sig mindful eating kan vara ett sätt att undvika småätandet och pepparkakorna inför julhelgen.

Tror du att mindful eating fungerar? Har du testat? Diskutera gärna.

– Många personer som har gått mycket på dieter har inte längre förmågan att känna hunger och mättnad, så då handlar det om att träna tillbaka den känslan, säger kostrådgivaren Elin Borg.

I stället för att ge sig på ännu en diet inför eller efter julhelgerna föreslår Elin Borg mindful eating.

– Dieter är ett stort problem, för när vi går på diet utgår vi från en bestämd ram som någon annan satt upp för hur vi ska äta, istället för att lyssna på kroppen. Mindful eating handlar snarare om att lyssna på din egen kropp, hur ofta du behöver äta och vad du behöver äta, säger kostrådgivare Elin Borg.

För att lära sig äta mer medvetet, enligt mindful eating, handlar det först och främst om att lära sig förstå varför vi äter och att det finns många anledningar:

1. Vi är hungriga

– Här kan man jobba på att känna igen sin egen hunger, det behöver inte bara vara magknip, utan det kan också vara att man känner sig trött i huvudet eller blir extra energisk, säger Elin Borg.

2. Vi äter av vana

– Många äter frukost av vana, fastän vi inte är hungriga, eller popcorn varje gång vi går på bio.

3. Det sociala ätandet

– Många kanske träffar en kompis och alltid fikar, men egentligen inte mår så bra av det, då kan man ta en promenad istället.

4. Kompensatoriskt ätande

– Vi äter för att vi är uttråkade. Vi är så vana vid att vara stimulerade hela tiden att vi kanske både ser på tv, äter och kollar i mobilen. Andra anledningar till kompensatoriskt ätande är att man äter för att komma bort från negativa känslor som oro och nedstämdhet. Eller att man vill förhöja känslor "nu är jag glad, nu ska vi äta, nu ska vi fira", säger Elin Borg.

Men meningen är inte att att vi ska sluta äta, utan att vi helt enkelt ska lära oss lokalisera dessa olika anledningar till varför vi äter för att i slutändan kunna rensa bort det onödiga. Till exempel de där pepparkakorna som står i var och vartannat kafferum nu i juletider.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".