Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nymålat: Här är Falkenbergsrevyn

Publicerat torsdag 8 januari 2015 kl 12.47
Recensionen: "Kärnfulla texter och drivna dialekter"
(9:38 min)
Svansjön - Östersjön Fr. v Eva-Lotta Bernström, Bertil Schough, Andreas Sköld Foto: Bo Håkansson, Bilduppdraget
Svansjön - Östersjön. Fr. v Eva-Lotta Bernström, Bertil Schough, Andreas Sköld Foto: Bo Håkansson. Foto: Bilduppdraget

Falkenbergsrevyn gör sin tusende föreställning i vinter. På trettondagsafton hölls premiären på årets revy Nymålat. Här hör du Ann Jornéus recension.

Revytiteln blev relevant redan före premiären. Både regeringskrisen och decemberöverenskommelsen tvingade ensemblen att göra om sina manus och sångtexter flera gånger. Det gör att Falkenbergsrevyn står på tå och överträffar sig själv i år.

Falkenbergsrevyn lever upp till sitt signum; den mångsidiga musikaliteten, de sköna stämmorna parat med kärnfulla texter och drivna dialekter. Och rent visuellt tar ensemblen ut svängarna rejält.

Det är knappt en lugn stund på scen; det dansas och snubblas upp och ner för trapporna på den begåvat uttänkta snurrscenen, som skapar sinnrika scenlösningar.

Scenbyten sker i rasande takt, och jag kan knappt föreställa mig hur de hinner byta om bakom kulisserna. Samtidigt är närvaron på scen total.

Texterna är skarpare än på länge. Men så är 2014 ett år som får tåla att granskas med vass blick. Och med oväntade perspektiv skildrar Falkenbergsrevyn ett Supervalår med regeringskris, ubåtsjakt, danskt griskött, flyktingmottagning och jakt på ny moderatledare.

Det mest överraskande tilltaget är att skildra jakten på troliga ryska ubåtar i Östersjön, genom att travestera baletten Svansjön. Jag tjöt av skratt när Bengt Ivarssons vita svan gjorde sina piruetter som befälhavare.

Det gjorde jag även när Andreas Sköld, med sina två meter, och betydligt kortare Eva-Lotta Bernström, med överrörlig plastik besjöng det nya utrymmet i Attefallshus, iklädda varsin sanlöst spräcklig sparkdräkt.

Båda aktörerna har en exakt tajming, och deras kroppar och mimik ger stor komik.

Den politiska udden är vass, men även trender och samhällföreteelser fångas på kornet. Som när 40-talisterna på seviceboendet inte längre nöjer sig med dragspel, utan kör Nationalteaterns proggklassiker, i full 70-talsutstyrsel.

Scenkläderna är också värda en mässa. Pia Granbom och Caroline Eriksson exellerar med färgsprakande och uppfinningsrika kostymer, som också ger aktörerna komiskt svängrum.

Andreas Sköld och Eva-Lotta Bernström lockar till flest skratt, men samtidigt glimrar Liselotte Johansson som övertygande skådespelare. Perfekt nedtonad returerar hon servarna som framkallar gapflabben.

Ensemblens bredd utnyttjas väl, både musikaliskt och komiskt. Samtidigt får de starkaste rösterna ta stor plats. Lena Pettersson, Bertil Schough och Bernt Bengtsson tar två steg framåt på scen och lyfter fram Alice Babs och Swedanes röstakrobatik. I ett annat nummer ser vi Beppe Wackelin, Lena Pettersson och Andreas Sköld lägga en stilig sula på parketten i en smart stepsång.

Det svänger om Falkenbergsrevyn och de dubbeltydiga texterna far fram i högt tempo. Det gäller för publiken att vara med på noterna och jag lämnade salongen upplivad och kände mig lite smartare. Det är det som gör att Falkenbergsrevyn har blivit Sveriges största, med all rätt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".