Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Få lärare på högskolornas lektioner

Publicerat tisdag 20 januari 2015 kl 16.12
"Jag hade gärna haft lite fler"
(1:52 min)
Studenterna Lisa Stolt och Rebecka Andersson på Högskolan i Halmstad. Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio
1 av 3
Studenterna Lisa Stolt och Rebecka Andersson på Högskolan i Halmstad. Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio
Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio
2 av 3
Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio
Catrine Brödje är avdelningschef på Akademin för lärande, humaniora och samhälle på Högskolan i Halmstad. Foto: Henrik Martinell
3 av 3
Catrine Brödje är avdelningschef på Akademin för lärande, humaniora och samhälle på Högskolan i Halmstad. Foto: Henrik Martinell

Var femte student på samhällsvetenskapliga utbildningar i landet har så lite som fyra timmar lärarledd undervisning per vecka. Det visar akademikerförbundet Juseks nya undersökning.

Studenten Lisa Stolt läser ett program inom samhälls- och beteendevetenskap (Organisering och ledning av arbete och välfärd med inriktning på arbetskunskap) på Högskolan i Halmstad.

– Jag hade personligen gärna haft lite fler timmar i veckan. Vi har två tillfällen i veckan ungefär där vi har lärarledda lektioner. Jag hade nog gärna haft lite fler, säger Lisa Stolt.

Varför?

– Just för att när du sitter och pluggar på egen hand så är det väldigt svårt, säger hon. Just att man vill få svar om det är något man inte förstår och kunna diskutera med lite andra ord. 

Lisa Stolt har bara mellan 4 och 6 lärarledda timmar per vecka. Men det är hon inte ensam om. Akademikerförbundet Jusek har nämligen frågat drygt 1.000 av sina studentmedlemmar hur många timmar undervisning de har en vanlig vecka. Resultatet visar att antalet timmar inte ökat jämfört med 2009 års undersökning. Studenterna på samhällsvetenskapliga utbildningar har så lite som åtta lärarledda timmar per vecka. Och var femte av dessa har endast fyra timmar eller färre.

Catrine Brödje är avdelningschef på Akademin för lärande, humaniora och samhälle på Högskolan i Halmstad. Enligt henne beror problemet bland annat på att dagens "studentpeng", alltså anslaget per student, varierar mycket mellan olika utbildningar eftersom kostnaderna för olika utbildningar skiljer sig åt.

– Det är ju styrt. I viss mån kan ju då varje lärosäte förhålla sig till just dom här direktiven om fördelningen av den här pengen. Men det är ju styrt uppifrån så att säga, säger Catrine Brödje.  

Jusek föreslår att alla studenter borde erbjudas minst tio timmars undervisning i veckan, men för att uppnå det måste politikerna satsa minst en miljard ytterligare om året på samhällsvetenskap och humaniora, det säger Juseks vd Magnus Hedberg.

Rebecka Andersson läser Samhällsförändring och social hållbarhet på Högskolan i Halmstad och hon är positiv till förslaget.

– Det hade ju underlättat för då kunde vi fråga det vi inte förstår istället för att sitta på nätet och kanske få flera olika perspektiv. Det hade varit skönt om alla fick samma perspektiv från samma lärare, säger Rebecka Andersson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".