Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Halmstads kommun dålig på att svara

Publicerat tisdag 27 januari 2015 kl 12.07
"Måste djupdyka i resultatet"
(1:03 min)
Peter Ljungman, verksamhetscontroller på stadskontoret i Halmstad.
Peter Ljungman, verksamhetscontroller på stadskontoret i Halmstad.

Halmstads kommun är en av landets sämsta på att svara på mejl i god tid. Det visar en resultatrapport från SKL – Sveriges kommuner och landsting.

Undersökningen "Kommunens kvalitet i korthet" görs årligen för att mäta kommunernas tillgänglighet mot medborgarna. Bland annat har man undersökt hur stor andel av medborgarna som skickar in en enkel fråga via e-post får svar inom två arbetsdagar.

Bland de kommuner som deltagit är Halmstad näst sämst. Bara sex av tio mejl besvarades inom två arbetsdagar.

– Här har vi ett område där vi behöver titta på om det finns någonstans där vi fallerar gravt, säger Peter Ljungman, verksamhetscontroller på Stadskontoret i Halmstad.

Kommunen vill bli bättre på att svara i tid, men var flaskhalsen sitter är oklart.

– Vi vet inte om det finns någon enstaka flaskhals eller vad det kan bero på, det måste vi titta närmare på. Jag kan inte se att vi utifrån undersökningen kan få ett entydigt svar på om det finns någon enskild flaskhals, utan vi måste djupdyka i resultatet, säger Peter Ljungman.

Bäst i Halland, och näst bäst i landet är Kungsbacka kommun, där 98 procent av mejlen besvaras inom två arbetsdagar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".