Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"En väg in" till Halmstad kommun

Publicerat måndag 2 februari 2015 kl 10.59
"Idag har vi inte alls den servicenivån"
(1:15 min)
Här på Hamngatan 7 kommer Halmstad direkt husera den första tiden innan ombyggnaden av Rådhusets lokaler är klar. Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio
1 av 3
Här på Hamngatan 7 kommer Halmstad direkt husera den första tiden innan ombyggnaden av Rådhusets lokaler är klar. Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio
Helén Lövinger, kontaktcenterchef på Halmstad kommun. Foto: Henrik Martinell
2 av 3
Helén Lövinger, kontaktcenterchef på Halmstad kommun. Foto: Henrik Martinell
Konaktcentret Halmstad direkt ska den första tiden husera i kommuntryckeriets gamla lokaler. Foto: Henrik Martinell
3 av 3
Konaktcentret Halmstad direkt ska den första tiden husera i kommuntryckeriets gamla lokaler. Foto: Henrik Martinell

Senare i vår öppnar Halmstad kommuns nya kontaktcenter, men redan idag fick man träffa personalen som ska arbeta där.

Första tiden kommer verksamheten husera i gamla kommuntryckeriets lokaler på Hamngatan, för att senare flytta in i rådhuset reception. Chefen för kontaktcentret, Helén Lövinger, säger att syftet är att kommuninvånarna nu ska få en väg in.

– Oavsett på vilket sätt du vill kontakta kommunen, så är det via Halmstad direkt, säger hon. Där kommer man få svar på sina frågor i de flesta fall omedelbart. När inte det går kommer man bli kontaktad tillbaka under nästkommande vardag.

I första hand kommer centret arbeta med information, rådgivning och enklare handläggning och ambitionen är att över 70 procent av frågorna till kontaktcentret ska kunna besvaras direkt. Övriga frågor kommer skickas vidare till de olika verksamheterna.

När man i andra kommuner, bland annat i Karlstads kommun, har utvärderat hur kunderna upplevt deras nya kontaktcenter, så har vissa tyckt att avståndet mellan kommunens verksamhet och kunden har ökat jämfört med tidigare. Men det är inget som Helén Lövinger oroar sig för.

– Man kommer fortfarande kunna få kontakt med de tjänstemän man behöver, men du kommer förhoppningsvis att få det på ett enklare sätt, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".