Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Falkenbergsvrak gör det lättare att rädda rätt vrak

Publicerat fredag 6 februari 2015 kl 14.36
"Hade fartyget bunkrat precis innan förlisningen?"
(2:23 min)
Bilden visar Sjöfartsverkets multibeamdata över fartygsvraket Altnes. Foto: Sjöfartsverket
1 av 6
Bilden visar Sjöfartsverkets multibeamdata över lastfartygsvraket Altnes. Foto: Sjöfartsverket
Docent Ida-Maja Hassellöv på Institutionen för Sjöfart och marin teknik på Chalmers tekniska högskola i Göteborg, leder projektet. Foto: Martin Hassellöv
2 av 6
Docent Ida-Maja Hassellöv på Institutionen för Sjöfart och marin teknik på Chalmers tekniska högskola i Göteborg, leder projektet. Foto: Martin Hassellöv
Bilden visar hur ROV:n (undervattenskameran) har rört sig under undersökningen av Altnes. Möjligheten att ”spåra”/följa positionen av ROV:n på detta sätt är något som tagits fram inom projektet "Miljörisker sjunkna vrak". Foto: Sjöfartsverket
3 av 6
Bilden visar hur ROV:n (undervattenskameran) har rört sig under undersökningen av Altnes. Möjligheten att ”spåra”/följa positionen av ROV:n på detta sätt är något som tagits fram inom projektet "Miljörisker sjunkna vrak". Foto: Sjöfartsverket
Delar av vrakkartan från Sjöfartsverket. Foto: sjofartsverket.se
4 av 6
Delar av vrakkartan från Sjöfartsverket. Foto: sjofartsverket.se
Bilden visar trål och nät som fastnat i roder och propeller på Altnes (filmat med Sjöfartsverkets ROV). Foto: Sjöfartsverket
5 av 6
Bilden visar trål och nät som fastnat i roder och propeller på Altnes (filmat med Sjöfartsverkets ROV). Fiskebåtarnas trål och nät kan riva upp hål i skrovet och då orsaka ett oljeutsläpp. Foto: Sjöfartsverket
Bilden visar trål och nät som fastnat i roder och propeller på Altnes (filmat med Sjöfartsverkets ROV). Foto: Sjöfartsverket
6 av 6
Bilden visar trål och nät som fastnat i roder och propeller på Altnes (filmat med Sjöfartsverkets ROV). Foto: Sjöfartsverket

Det sjunkna lastfartyget Altnes utanför Falkenberg studeras för att riskbedöma andra miljöfarliga fartygsvrak.

Runt Sveriges kuster ligger många fartygsvrak som rostar sönder och riskerar att börja läcka olja. Därför utvecklas riskbedömningsverktyget Vraka som ska svara på frågan NÄR läckaget kommer att ske.

Ida-Maja Hassellöv är docent på Chalmers tekniska högskola i Göteborg och personen som leder det här projektet "Miljörisker sjunkna vrak".

– Vi undersöker vrakspecifika data, att man försöker få tag på vad fartygets status var när det sjönk. Och genom att lägga in den samlade informationen i vår modell så kan man uppskatta hur stor risk ett vrak utgör i förhållande till andra vrak i våra vatten, säger hon.

– Så tanken är att Vraka ska vara ett beslutstödssystem så att vi kan veta vilka vrak vi ska prioritera att gå ner och sanera, säger Ida-Maja Hassellöv.

Drygt 2.700 av vraken i svenska vatten bedöms som potentiellt miljöfarliga med olja eller andra miljögifter kvar ombord.

Med hjälp av dykare, undervattenskameror, strömmätare och annan teknik har Ida-Majja Hassellöv och kollegorna undersökt flera faktorer på och kring vraken. Det handlar till exempel om oljemängd, korrosionsstatus, plåttjocklek, bottenförhållanden och salthalt. Fyra vrak ingår i metodutvecklingen och ett av dom är lastfartyget Altnes utanför Falkenberg, som sjönk 1998.

– I fallet med Altnes utanför Falkenberg så kan vi konstatera att där var bottenmålningen ganska god när fartyget förliste och det gör att man fördröjer nedbrytningsprocessen, säger Ida-Maja Hassellöv. 

Och i framtiden menar Ida-Maja Hassellöv att Vraka kommer vara ett verktyg som ska användas på fartygsvrak bland annat längs hallandskusten.

– Absolut! Och det är ju det som är så fint, att det här är ju ett ändligt problem. Får man väl inspekterat vraken så man vet vilka man behöver sanera och vilka man inte behöver göra det, så bockar man ju av vraken efterhand, säger hon. Det rör givetvis även vraken längs hallandskusten.

Under vecka 7 ska hon träffa den norska kustbevakningen, Kystvakten, för att utbyta erfarenheter kring det här arbetet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".