Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kritik mot strategin bakom sms-lån

Publicerat fredag 10 april 2015 kl 16.23
"De har en aggressiv marknadsföring"
(2:02 min)
Magnus Olausson, jobbar inom Spelberoendes stödgrupp i Halmstad. Foto: Muhamed Ferhatovic/Sveriges Radio
Magnus Olausson, jobbar inom Spelberoendes stödgrupp i Halmstad. Foto: Muhamed Ferhatovic/Sveriges Radio

Sms-låneföretagen har blivit mer aggressiva i sin marknadsföring. Det tycker Magnus Olausson som är aktiv inom Spelberoendes stödgrupp i Halmstad.

Han möter många människor som lånar mer och mer pengar efter att de lockats av snabblåneföretagen.

– Egenansvaret ligger ju på spelarna, men eftersom man får många erbjudanden fortsätter man ändå. Ständigt får man nya erbjudanden om att fortsätta att låna, så det är klart att de har en aggressiv marknadsföring, säger Magnus Olausson.

Sms-lån utan kreditupplysningar, första lånet är gratis och rea-kampanjer på snabblån. Detta är bara några av de erbjudanden som flera sms-låneföretag skriver på sina hemsidor. Magnus Olausson säger att snabblåneföretagen hela tiden hittar sätt att nå kunder, ett sätt är att de bland annat kampanjar för att man kan låna pengar trots att man har betalningsanmärkningar.

– Det är inte bra för dem som har problem sedan innan. Nu försöker de även få tag på personer som har betalningsanmärkningar och det är inte bra, säger Magnus Olausson.

En annan marknadsföringsmetod som snabblåneföretagen använder sig av är att de fortsätter skicka mejl och sms till de som tagit lån tidigare, säger Magnus Olausson.

– Man får erbjudanden via sms flera gånger under kort tid så att det blir jobbigt att stå emot det.

Konsumentverket har inte fått in anmälningar om att snabblåneföretagen kampanjar till tidigare kunder via sms men de känner till att det sker. Anna Hult är Konsumentverkets jurist.

– Om vi ska kunna granska den typen av marknadsföring som sker via sms är det bra om de som tar emot sms:en berättar det för oss. Då kan vi göra en bedömning av den marknadsföringen, säger Anna Hult.

Är det fel av företagen att kampanja via sms?

– Det ligger i farans riktning att det kan handla om att man uppmanar någon att ta en kredit man annars inte hade tagit, beroende på vilken situation man är i när man får sms:et.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.