Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Professor varnar för tågurspårning i Hallandsås

Publicerat lördag 12 december 2015 kl 08.44
"Blir tvärtstopp med eld och fasa"
(1:21 min)
Tunneln börjar ta form inuti men saknar fortfarande räls. Foto: Magnus Hagström/Sveriges Radio
1 av 2
Så här såg Hallandsås-tunneln ut tidigare i år innan den var färdigställd. Arkivfoto: Magnus Hagström/Sveriges Radio
Roland Pusch
2 av 2
Roland Pusch

Hallandsåstunneln kan spricka om ett tungt godståg tvingas nödbromsa i hög hastighet. Det tror Roland Pusch, forskare vid Luleås tekniska universitet och professor i geoteknik. Det finns en risk för att det blir en katastrof i tunneln, menar han. 

– Det kan bli tvärstopp med eld och fasa, det hela kan sluta upp som nästan i ett krematorium, säger Roland Pusch.

Roland Pusch menar att om vatten börjar läcka in i tunneln och fyller tunnelns botten kan rälsen bli instabil och det kan i sin tur leda till att ett tåg spårar ur i Hallandssåstunneln. Det kan hända trots att det finns dräneringsrör i tunneln, menar han. 

– De har väldigt liten betydelse eftersom de ligger i samma lutning som tunneln. Det betyder att de inte har en effektiv avdräneringsförmåga. Dessutom kommer sådana ledningar att bli igensatta utav finmaterial som förs med vattnet från berget vilket gör att det inte blir effektiv dränering alls.

Men Roland Puschs teori får kritik av de som ansvarar för tunnelbygget som menar att om det hade varit så som professorn beskriver så hade man tagit tag i det, kritikerna menar också att Roland Pusch skrämmer upp folk i onödan. 

– Jag tror inte att de som byggt tunneln tänkt på detta. Det största problemet är den dåliga kringjutningen som släpper igenom vatten. 

De som ansvarar för tunnelbygget säger att du skrämmer upp folk i onödan, vad tänker du om det?

– Det är ett fånigt argument. Här gäller det att hitta fel och brister som kan finnas, det är vad jag gjort, säger Roland Pusch. 

Trafikverket kommenterar Roland Puschs uttalande på sin hemsida och skriver att "Det finns tester som visar att tunneln genom Hallandsås håller för tungt lastade godståg, i hög fart. Passagerartåg av typen X2000 har kört i full fart genom tunneln, likaså godståg. Utöver detta har godståg som lastats med 1400 ton makadam körts genom tunneln utan att rälsen rört på sig. Dock har de tunga tågen inte körts i mer än 20 km/h av arbetsmiljöskäl under byggskedet. Det har gjorts bromstester även med godståg. Dock inte nödbromsningar eftersom det kan skada tåg och räls och därför aldrig görs i samband med tester. Det har byggts många tunnlar med samma typ av konstruktion sedan 60-talet och framåt. Flera av dessa tunnlar har byggts i sämre berg än Hallandsås, exempelvis genom kalksten, grus och lera. Pusch kan inte peka ut någon annan tunnel där den typ av problem han beskriver har uppkommit. Det är därför osannolikt att det skulle hända just i Hallandsåstunneln."


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".