Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Så blir du inte lurad i julhandeln

Publicerat måndag 14 december 2015 kl 11.02
Konsumentrådgivarens bästa tips
(1:30 min)
Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix / TT
Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix / TT

Hur klarar du dig från att bli lurad? Och hur gör du om du vill byta din julklapp? 

75 miljarder kronor räknar man med att årets julhandel kommer omsätta. En stor del av det kommer gå till julklappar.

– Öppet köp och garantier bestämmer butikerna själva över. Om man till exempel vill ångra något som man handlat i butik så finns det ingen lagstadgad ångerrätt, utan det är butikens egna villkor som gäller, berättar Christoffer Widell, konsumentrådgivare i Kungsbacka och Varberg.

– Så får man öppet köp, se till att det står på kvittot och spara det.

Andra regler gäller för dig som handlar på internet. Då har du 14-dagars lagstadgad ångerrätt. Lagstiftningen ser i princip lika dan ut inom hela EU, med vissa undantag som till exempel evenemangsbiljetter, resor, digitala varor och livsmedel. 

Christoffer Widell vill också höja ett varningens finger för när du handlar på nätet. Då rekommenderar han att du gör en ordentlig bakgrundskontroll och ser till att det finns kontaktuppgifter till företaget du handlar av. 

Bara för att företaget och säljaren har en snygg internetsida så betyder inte det per automatik att de kommer leverera varor i tid. Utan man måste göra en noggrann bakgrundkontroll, man måste veta vem det är man betalar sina pengar till.

Och om det finns möjlighet att inte betala varan innan den är levererad så ska man definitivt utnyttja det, tipsar Christoffer Widell.

– Det är konsumentens bästa påtryckningsmedel att hålla inne pengarna. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".