Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
#säkerskola

Kungsbackaskolor får tydligare gränser

Publicerat onsdag 16 december 2015 kl 05.00
"Det är för att markera att det är skolområde och ingen allmän plats"
(2:14 min)
Obehöriga äga ej tillträde står det utanför skolan.
Obehöriga äga ej tillträde står det utanför skolan.

Kullaviksskolan i Kungsbacka är en av skolorna där det planeras ett staket för att tydliggöra gränsen för skolans område.

Bild
Bild

Säkerhets- och trygghetsfrågorna på Kungsbackaskolorna är ett löpande arbete. Just nu sker en översyn över bland annat avgränsningarna på skolorna i kommunen.

– Vi har faktiskt börjat diskutera staketfrågan. Hur en tydlig gränsmarkering skulle kunna tydliggöra att det är inget allmänt område, säger Johanna Floback som är en rektorerna på Kullaviksskolan.

Kullaviksskolan ligger i norra Kungsbacka. Här går elever från Förskoleklass till och med nian i olika delar av skolan i olika byggnader. Det finns också bland annat ett bibliotek för allmänheten.

– Där vi sätter upp staket kan det vara att det har tillkommit bebyggelse runt omkring eller för att häckar har försvunnit, säger Jens Alderblad som är utvecklingsledare och ansvarig för utvecklingsfrågor på förskole- och grundskoleförvaltningen i Kungsbacka kommun.

Han poängterar att det inte handlar om höga staket som ska skärma av skolan, för han, liksom de tre rektorerna på Kullaviksskolan värnar om den öppna skolan.

– Jag vill att det ska vara en öppen skola som det alltid har varit, säger rektorn Johanna Floback.

Sveriges Radio har gjort en undersökning där vi som utomstående testat att gå in och runt på 76 grundskolor utan att berätta att vi skulle komma. Kullaviksskolan var en av skolorna där vi under en timme utan att bli ifrågasatta. Nu har rektorerna pratat om vikten av att möta utomstående på skolan och så diskuteras även det låga staketet och så namnbrickor för att tydliggöra.

– Dels ska vi veta vilka som jobbar här. Det blir en tydligare markering och lättare att urskilja vilka som hör hemma här och inte, säger Christer Daggberg är också rektor på skolan.

– När det gäller staket så är det mer att markera att det faktiskt är skolområde och ingen allmän plats, jag tror inte att alla vet det.

Varför är det viktigt att markera det?

– För att vi kanske inte heller i fortsättningen vill att obehöriga rör sig på skolområdet, säger Christer Daggberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".