Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Halländskt initiativ till en lag mot eftersupning

Publicerat fredag 18 december 2015 kl 05.00
"Det låter ganska orealistiskt många gånger"
(2:48 min)
En polisman står bredvid en bil vid förarsidan.
1 av 3
En polisman står bredvid en bil vid förarsidan. Foto: TT
Gert Larsson har utrett trafikbrott i Halland i över 15 år. Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio
2 av 3
Gert Larsson har utrett trafikbrott i Halland i över 15 år och har genom åren hört många dåliga ursäkter från bilförare. Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio
Riksdagsledamot Hans Hoff. Foto Jonas Ekströmer/Scanpix
3 av 3
Riksdagsledamot Hans Hoff. Foto Jonas Ekströmer/Scanpix

Nu görs ytterligare ett försök att få till en lag mot eftersupning. Och initiativet kommer från halländskt håll.

Eftersupning innebär att vissa bilförare, för att undkomma misstanke om rattfylleri, hävdar att de tagit en styrketår efter bilolyckan - en ursäkt som ibland godtas av polisen.

För ett par år sedan beslutade regeringen efter en tids utredning att det inte blir någon lag mot eftersupning, men nu i veckan bad riksdagsledamoten och falkenbergaren Hans Hoff (S) regeringen att åter titta på möjligheten att kriminalisera eftersupning.

– Det borde vara en självklarhet att vi har en sådan lagstiftning, säger han.

Varje år inträffar flera tusen fall där misstänkta rattfyllerister förklarar sin berusning med att de druckit alkohol först efter att de stannat bilen. Så kallad eftersupning. Enligt Motorförarnas helnykterhetsförbund hävdar var femte rattfyllerist eftersupning.

Gert Larsson är förundersökningsledare i trafikbrottsutredningar på hallandspolisen. Han säger att av i genomsnitt cirka 20 rattfylleribrott i månaden i Halland så är två-tre stycken av dessa så kallade eftersupningsärenden. Gert Larsson har genom åren hört många dåliga bortförklaringar från förare.

– Ja dom kan ju ha hällt i sig en halv flaska sprit eller hunnit med ett par öl på ett par minuter. Det är sånt som händer, säger han. Det låter ganska orealistiskt många gånger.

Polisen i Halland har redan rutiner för att avslöja en påstådd eftersupning. Ett blodprov och två urinprov tagna med en timmes mellanrum visar om det är en stigande eller sjunkande alkoholkurva i blodet och man kan då ganska säkert slå fast om alkoholförtäringen skett före eller efter bilresan.

– Då kan man påvisa hur hög promille dom kan ha haft vid tidpunkten för körningen, säger Gert Larsson.

Men många gånger hävdar bilföraren eftersupning långt efter olyckan. Polisen har då inte genomfört provtagningen och kan därför inte motbevisa vad föraren säger, vilket kan räcka till en friande dom.

I Norge har en lag mot eftersupning funnits i mer än 50 år. Där är det straffbart att dricka alkohol under de sex första timmarna efter bilkörning när man förstår eller borde förstå att det kan bli en polisutredning.

För några år sedan ville alla partier ha en lag mot eftersupning, och en utredare presenterade då ett lagförslag men föreslog samtidigt att lagen inte skulle införas, eftersom en lag mot eftersupning skulle strida mot rättsliga principen att det inte är förbjudet att förstöra bevis mot sig själv, på samma sätt som det inte är ett brott i sig att en mördare gör sig av med mordvapnet.

Men Hans Hoff (S) tycker inte att förklaringen håller och lämnade i veckan därför in en fråga till justitie- och migrationsministern Morgan Johansson om att ompröva beslutet att inte kriminalisera eftersupning.

– Jag kan konstatera att Norge har den lagstiftningen sedan 50 år tillbaka. Jag skulle också vilja säga att det strider starkt mot allmänhetens uppfattning om hur det ska vara i ett rättssamhälle. Jag tycker att man kan titta just på den norska lagstiftningen för att om den då inte strider mot de mänskliga rättigheterna så borde man kunna tillämpa den lagstiftningen, säger Hans Hoff (S).

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".