Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Satt två timmar i kö för att tipsa polisen

Publicerat onsdag 30 mars kl 04.00
"Det är ju inte acceptabelt, det förstår ju alla"
(2:52 min)
Patricia Landmér satt snällt kvar och väntade i telefon.
Patricia Landmér satt snällt kvar och väntade i telefon. Foto: Jonna Burén / Sveriges Radio

Det är långa telefonköer till polisen om du ska lämna tips eller göra polisanmälan. Det kan handla om flera timmar för att komma fram.

Patricia Landmér skulle lämna tips om en misstänkt bil efter att polisen uppmanat allmänheten om att lämna tips om en bil efter det misstänkta överfallet på en 16-årig tjej i Kungsbacka häromveckan.

– Man blev uppmanad att ringa 114 14, jag kom fram där och då sa de att "din köplats är nummer 21 och din kötid är mer än 20 minuter". 

Hon satt tålmodigt och väntade, men det tog mycket längre tid än 20 minuter. 

– Väntetiden blev 2 timmar och 20 minuter. Det var ju många gånger jag tänkte att jag skulle ge upp, men jag ansåg att mitt bidrag var viktigt, säger Patricia Landmér. 

Det handlar alltså om när du ska lämna ett tips eller göra en polisanmälan, när det inte är akut och du då ringer 114 14 och inte på akutnumret 112.

Vi har varit i kontakt med fler personer som har liknande erfarenheter som Patricia. En man skriver till oss att han var med om att det var lång kö förra veckan men han gav upp och la på.

Patricia tycker att det finns en risk med att det tar tid innan polisen svarar, om hennes tips hade varit avgörande så är det lång tid att vänta tänker hon.

– I det här fallet hade han ju kunnat komma väldigt långt på 2,5 timmar. Polisen går ju ut med att de vill ha tips, men får de några tips kan man ju fråga sig, eftersom många ger upp, säger Patricia Landmér. 

Det här är ett problem som varit känt för polisen i flera veckor. Mats Palmgren är polisområdeschef i Halland och bekräftar att det här är ett problem i hela landet. 

Det är ju inte acceptabelt, det förstår ju alla och det tycker inte vi heller. 

– Det är ju ett av de viktigaste sakerna vi har att kunna svara upp när folk ringer till oss. Det är direkt i vår kärnverksamhet att vi får till oss brottsanmälningar och operativ information som människor lämnar till oss, det är jätteviktigt, säger Mats Palmgren. 

Anna-Carin Gustafsson Åström på polisens nationella operativa avdelning, Noa ansvarar för polisens kontaktcenter som tar emot de här samtalen. Orsaken beror till stor del på att polisen just nu utbildar de som tar emot tips och polisanmälningar för att kunna utreda brott också.

– De kommer att komma i tjänst liksom nya medarbetare senast till sommaren. Just nu arbetar vi med att förbättra tillgängligheten på kort sikt, så fort som möjligt, säger Anna-Carin Gustafsson Åström. 

Timvikarier och utnyttja växeln på ett annat sätt är såna kortsiktiga lösningar.

Var det här inget som ni kunde förutse?

– Absolut, men det är flera samverkande faktorer. Dels är det en vidareutveckling av verksamheten och sen samverkande omvärldsfaktorer om ökade migrantströmmar och gränskontroll men också ett ökat terrorhot. 

Påverkar det de som sitter och tar emot polisanmälningar? 

– Det påverkar hur vi måste prioritera våra resurser också, säger Anna-Carin Gustafsson Åström, enhetschef på polisens nationella operativa avdelning. 

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.