Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Högskolans telefoni kritiseras – låst till datorn

Uppdaterat tisdag 5 april 2016 kl 10.00
Publicerat måndag 4 april 2016 kl 05.00
"Utan hörlurar hörs det inte att det ringer"
(1:50 min)
Magnus Tideman, professor i handikapp vetenskap, Halmstad Högskola
1 av 2
Professor Magnus Tideman säger att de tligger i Halmstad Högskolas ansvar att värna om den svenska öppenheten. Foto: Johan Tollgerdt, Sveriges Radio
Anette Andreasson, utbildningshandläggare tycker att det nya datortelefonisystemet fungerar bra så länge man sitter vid sin arbetsplats.
2 av 2
Anette Andreasson, utbildningshandläggare tycker att det nya datortelefonisystemet fungerar bra så länge man sitter vid sin arbetsplats. Foto: Johan Tollgerdt, Sveriges Radio

Nästan hälften av de anställda på Halmstad högskola har varken fast telefon eller mobil. Sedan januari får de ringa via datorn.

Ett nytt datatelefonisystem på Halmstad högskola möter hård kritik.

Det kräver att man sitter framför datorn, använder hörlurar och mikrofon och varje dag loggar in i ett dataprogram. Man talar in i datorn. Utan hörlurar hörs inte att telefonen ringer.

Kritiken mot det nya telefonisystemet är stor bland de anställda.

– Jag gillar det inte, för man måste sitta vid datorn och ha hörlurarna på, säger en anställd på Halmstad högskola som vill vara anonym.

Jag har ringt ett femtal personer på högskolans olika avdelningar och gällande olika frågor under en månads tid. Bara en har genast svarat. Ett par stycken har ringt upp vid senare tillfällen. Men majoriteten av dessa har inte ringt upp alls. Frågan man då ställer sig är om den anställde nåtts av informationen att de fått ett samtal?

Även andra personer som ringer utifrån delar denna erfarenheten.

Kan detta bero på det nya systemet?

– Ja, det tror jag. Absolut, säger kvinnan som vill vara anonym.

Cirka 500 fasta telefoner har tagits bort för de anställda på Halmstad högskola. Ungefär hälften av de anställda på 600 personer har inte heller en mobiltelefon i tjänsten.

Dessa får nöja sig med att ringa från datorn istället, ett system som anses vara billigare.

– Detta kräver att man sitter framför datorn, använder headset och varje dag loggar in i ett dataprogram. Utan hörlurar hörs det inte att det ringer, förklarar Anette Andreasson, utbildningshandläggare, som dock tycker att det går bra att tala in i datorn istället för en telefon.

– Det fungerar jättebra, säger hon.

Det är respektive chef som bestämmer vilken lösning hens medarbetare ska ha. Många chefer har valt just datorsamtal.

Flera kritiker tycker att systemet är komplicerat och försvårar både arbete och relationer. Det klagas på hur besvärligt det är att ringa med datorn, andra anser att ljudkvaliteten är dålig eller att man inte kan ta med sig datorn till en privat plats för att ringa.

Andra beklagar att de inte vet att det ringer då ringsignalen bara hörs  med headset. Det talas även om att många glömmer bort att logga in i datorns telefonsystem och då kommer ingen ljudsignal fram.

Nästan ingen av dem vågar dock öppet kritisera högskolan för det nya telefonisystemet som trädde i kraft i slutet av januari.

Fast hur gör du när du måste lämna din arbetsplats och skulle behöva ta med telefonen dit du går? Då kan du inte ta med datorn.

– Då brukar jag be att få ringa upp en stund senare. Det brukar funka, svarar Anette Andreasson.

Magnus Tideman, professor i handikappvetenskap på Halmstad högskola, säger sig vara priviligierad som har både mobil och datatelefoni i jobbet.

Han känner till kritiken från många anställda.

Även från allmänheten klagas det alltså över svårigheten att nå medarbetare på högskolan när de ringer utifrån.

Hur går det då med det öppna svenska samhället?

– I så fall är det bekymmersamt. Men Halmstad högskola ska naturligtvis lägga sig vinn om att ha telefon och epost och alla andra kontaktmöjligheter, svarar professor Magnus Tideman.

– Det ska vara smidigt för studenter, allmänhet och andra samarbetspartners att komma i kontakt med högskolan. Det är naturligtvis en viktig uppgift.

Högskolan svarar på kritiken från anställda:

Telefonlösningen på högskolan är helt i sin ordning. Det säger IT-chefen på skolan, Lasse Hagestam.

Det är en upphandling som är gjord och varje chef på högskolan har möjlighet att välja vilken typ av telefon hens medarbetare ska ha, säger Hagestam.

– Det är i princip alltid inkörningsproblem med nya system och vi får ta på oss att vi inte varit tillräckligt duktiga med informationen om hur man loggar in. Någon har ju sagt att man måste ha hörlurar på sig för att svara men det är en inställningssak om man vill att det skall ringa i datorn. Och den informationen kan vi bli bättre på, säger Lasse Hagestam.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".